راهنمای خرید دوربین دو چشمی

0
یک دوربین دو چشمی خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
پرسش در 29 آبان 1395  09:44
پارس سنتر وب سایت بی تو بی، B2B، تبلیغات اینترنتی

1 جواب

0

دوربین دو چشمی اساسا از دو تلسکوپ کوچک کنار هم تشکیل شده که هر یک شامل یک جفت لنز، برای نزدیک‌تر نشان دادن اشیاء و یک جفت منشور در هریک از حفره ها هستند. کاربرد آن در شکار، دیدن پرندگان، تماشای مسابقه و یا کنسرت و همچنین ستاره شناسی است و به نکات زیر هنگام خرید باید توجه کرد:



1. دانستن مفهوم اعداد

این دوربین ها با دو شماره شناخته می‌شوند. به طور مثال: 35*7 یا 50*10. عدد سمت چپ نشان دهنده قدرت بزرگ نمایی است. مثلا لنزهای 35*7، می‌توانند هفت مرتبه نزدیک‌تر نشان دهند. عدد سمت راست قطر لنز را به میلی متر نشان می‌دهد. در مثال بالا لنزها 35 میلی‌متر هستند و اما اگرعدد سمت راست را تقسیم بر عدد سمت چپ کنیم، قطر شعاع نوری که به چشم شما می‌رسد را به میلی‌متر نشان می‌دهد. در هر دو مثال بالا این عدد 5 میلی‌متر است.

هرچه قدرت بزرگ نمایی دوربین بیشتر باشد، دامنه دید شما کمتر می‌شود و زوم کردن تصویر سخت‌تر. پس اگر دوربین هایی با قدرت بزرگنمایی 10 یا بیشتر انتخاب می‌کنید، حتما سه پایه همراه آن بخرید تا هروقت نیاز داشتید بتوانید دوربین را روی آن ثابت نگه دارید. چنانچه به دامنه دید بیشتری نیاز دارید، دوربین هایی با بزرگنمایی کمتر بخرید.

هرچه لنزها بزرگتر باشند، نور بیشتری راجذب می‌کنند که این امر میتواند در کارهایی مثل دیدن ستاره ها که در تاریکی انجام داده می‌شود مفید باشد. معمولا دوربین های ستاره شناسی، لنزهای بزرگتر از 50 میلی‌متر هستند. ولی بزرگتر بودن لنزها باعث سنگین تر شدن وزن دوربین می‌شود.

2. در نظر گرفتن لنز ها

بیشتر دوربین های دو چشمی، لنز های شیشه ایی دارند که تصویر با کیفیت‌تری را نسبت به لنزهای پلاستیکی نشان می‌دهند ولی از انها گران‌ترند. لنزهای پلاستیکی از دوام بیشتری برخوردارند و برای کارهایی مثل کوهنوردی مناسبند. لنز های شیشه ای نوری که به آن می‌تابد را منعکس می‌کند که برای جلوگیری از این انعکاس باید روی آن پوشش ( coating ) مناسبی قرار داشته باشد.  

کتینگ لنزها با یک سری کد تعریف می‌شود.:

- کد C به این معناست که فقط قسمتی ازسطوح لنز با کتینگ یک لایه پوشیده شده است.

- FC یعنی تمام سطوح لنز پوشیده شده.

- MC به معنای اینکه، قسمتی از سطوح لنز با کتینگ چند لایه پوشیده شده.

- FMC هم یعنی، پوشش کل سطوح لنز با کتینگ چند لایه کاور شده.

کتینگ چند لایه از یک لایه خیلی بهتر است ولی از قیمت بالاتری برخوردارند.

3. بررسی لنزهای چشمی

لنزهای چشمی در یک فاصله مناسب از چشم بطوری که احساس راحتی داشته باشید قرار می‌گیرد. این فاصله معمولا 5 الی 20 میلی‌متر است. اگر که شما از عینک استفاده می‌کنید، این فاصله کمی بیشتر می‌شود. چرا که عینک خود با فاصله ی 9 الی13 میلی‌متر از چشم قرار می‌گیرند. بسیاری از لنز های چشمی شامل کاپ های پلاستیکی چشم هستند که باعث می‌شوند هنگام استفاده از دوربین، لنزها به راحتی روی چشم قرار بگیرند.

4. تست توانایی زوم (focusing ) دوربین

دوربین ها را در مغازه تست کنید تا متوجه شوید که به چه میزان می‌توان با آن بر روی تصاویر زوم کرد. به طور کلی دوربین ها به یکی از دو روش زیر این کار را انجام می‌دهند.

1.اکثر آنها مکانیزم center-post به همراه تصیح گر دیوپتر (dioptre corrector ) دارند که به یکی از چشم ها اجازه می‌دهد قوی‌تر یا ضعیف‌تر شود. گرچه دوربین های ضد آب برای هر دولنز focusing خاصی دارد.

2.برخی از دوربین های دوچشمی، focus-free هستند. یعنی با آنها اصلا نمی‌توانید روی تصویری زوم کنید و اصرار به این کار باعث خستگی چشمتان می‌شود.

5. به طرح منشوری نگاه کنید

دربیشتر دوربین های دوچشمی، به خاطرمنشور پورو ( poro prisms ) فاصله عدسی شیئ بیشتر از عدسی چشمی است و این باعث می‌شود که تصاویر، سه بعدی تر ظاهر شوند. دوربین های دوچشمی لوله ایی ( roof prisms ) که منشور روف دارند، عدسی اصلی و عدسی چشمی را در یک خط قرار می‌دهد.کیفیت تصویر این دوربین با دوربین های منشور پرو که به دوربین های زانو دار هم معروف هستند، یکسان است ولی قیمتشان بیشتر است.

دوربین های ارزان‌ترکه از منشورBK-7 استفاده می‌کنند یک گوشه از تصویر را مربعی می‌کنند. در حالی که دوربین های گرانتر با منشور BAK-4 تصاویر روشن‌تر و گردتری دارند.

6. به وزن دوربین دقت کنید

همانطور که قبلا گفته شد، دوربین هایی که بزرگنمایی بیشتر و لنزهای بزرگتری دارند، سنگین‌تر از دوربین های استاندارد هستند. این دوربین ها را با یک بند می‌توانید دور گردنتان آویزان کنید یا روی سه پایه قرار دهید ولی اگر مجبورید زیاد راه بروید بهتر است از دوربینهای سبک‌تر استفاده کنید.

7. ضد آب بودن و مقاوم بودن در مقابل آب

اگر قصد استفاده از دوربین را در جاهایی که ممکن است خیس شود ندارید، نوع مقاوم در مقابل آب را بخرید ( water resistant )

ولی اگر از آن در اسکی یا رفتینگ استفاده می‌کنید، نوع ضد آب باید باشد. ( Waterproof )

8. دوربین خود را از یک شرکت شناخته شده بخرید و به خدمات پس از فروش و گارانتی آن هم دقت کنید. 


پاسخ در 29 آبان 1395  10:07
پارس سنتر وب سایت بی تو بی، B2B، تبلیغات اینترنتی