0

در مبحث اندازه گیری، مبدل چیست؟

پرسش در 20 اسفند 1396  16:19
پارس سنتر وب سایت بی تو بی، B2B، تبلیغات اینترنتی

2 جواب

0

مبدل صفحه ­ای، یکی از انواع مبدل های حرارتی است که از تعدادی صفحه فلزی موج دار تشکیل شده است. این صفحات در جنس های مختلف و با طرح های مخصوصی ساخته شده و در کنار یکدیگر قرار می گیرند. چیدمان آن ها یک شبکه لانه زنبوری را ایجاد می کند که مسیر حرکت سیال سرد و گرم خواهد بود. دو سیال خلاف جهت یکدیگر از نازل هایی وارد مبدل شده و پس از انتقال حرارت ، از آن خارج می شوند. صفحات سیال سرد و گرم به صورت یک در میان کنار هم قرار می گیرند.

در مبدل های صفحه ای سطح تبادل بین دو سیال سرد و گرم توسط صفحات ایجاد میگردد.

جنس صفحات بسته به نوع سیال بسیار متنوع بوده که شامل انواع ؛ استیل ، تیتانیوم و نیکل میباشد.

ساختار این مبدل به گونه ای است که دسترسی به اجزای داخلی آن بسیار آسان است. این امکان قابلیت نظافت ، تعمیر و نگهداری آسان مبدل را فراهم آورده است. چین دار بودن صفحات باعث افزایش آشفتگی جریان سیال می شود. به همین دلیل میزان انتقال حرارت افزایش یافته و بازده گرمایی مبدل بالا می رود.

پاسخ در 13 شهريور 1398  09:47
گروه صنعتی آریا شلنگ فن کویل و پکیج، شیر پکیج، لرزه گیر لاستیکی ، لرزه گیر آکاردئونی، شیرفلکه چدنی ، شیرخودکار چدنی ، صافی چدنی ، شیرسوزنی چدنی، شیرخودکار برنجی، صافی برنجی، فلنچ جوشی، شیر فلکه برنجی ، فلنچ پمپ، شیرآلات و لوله اتصالات، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، لوازم بهداشتی ساختمان
0

دو روش برای اندازه گیری هر کمیت فیزیکی وجود دارد؛ روش مستقیم و غیر مستقیم. در روش مستقیم هر کمیت فیزیکی مانند طول، جرم و ... به طور مستقیم به وسیله ی ابزارهای اندازه گیری مانند متر، ترازو وچیزهای دیگراندازه گیری می‌شوند. در روش غیرمستقیم از برخی ابزار تبدیل کننده به نام مبدل استفاده می‌شود که در این سیستم، کمیتی که اندازه گیری می‌شود، ورودی یا (input) توسط مبدل به یک کمیت قابل اندازه گیری دیگری، (output ) یا خروجی، تبدیل می‌شود.



مبدل‌ها ابزار مکانیکی، الکتریکی، الکترونیکی یا الکترومکانیکی هستند که یک شکل از انرژی یا ویژگی را که مستقیما نمی‌تواند اندازه گیری شود، به شکل دیگری از انرژی یا ویژگی تبدیل می‌کند که به راحتی قابل اندازه گیری باشند. سیگنالی که به مبدل داده می‌شود را input می‌نامند و این همان پارامتری است که بطور مستقیم قابل اندازه گیری نیست. سیگنال دریافتی از مبدل output خوانده می‌شود که به سادگی قابل اندازه گیری است.

نمونه ایی از استفاده ی مبدل؛ دماسنج چگونه کار می‌کند؟

انواع مختلفی از مبدل‌ها با کارایی متفاوت وجود دارد که یکی از آنها برای اندازه گیری دما می‌باشد. در زندگی روزانه، شاید بارها مجبور به اندازه گیری دما بشویم که متداول ترین وسیله برای این کار دماسنج است. دمای محیط و یا بدن، مستقیما قابل اندازه گیری نیست، اما می‌دانیم که مایعات بر اثر گرما منبسط  و در اثر گرما منقبض می‌شوند. از این ویژگی مایعات در دماسنج که یک مبدل به شمار می‌رود، برای اندازه گیری دما استفاده می‌شود.



در دماسنج‌ها لوله ی باریکی وجود دارد که در انتهای آن حباب کوچکی پر از جیوه است. وقتیکه دمای حباب بالا می‌رود، جیوه منبسط شده و بسته به میزان دما لوله را تا سطح معینی پر می‌کند .

در خارج لوله ی دماسنج، اندازه هایی درج شده اند که دمای بدن را مشخص می‌کنند. این اندازه ها بر اساس استاندارد هایی متناسب با میزان انبساط جیوه در دماهای مختلف، مشخص می‌شوند. بنابراین سطح جیوه ی داخل لوله، نشانگر دمای بدن است. اندازه ی دما مستقیما قابل اندازه گیری نمی‌باشد ولی بالا رفتن سطح جیوه را می‌توان به راحتی اندازه گرفت و با آن دمای بدن یا محیط را مشخص کرد.


پاسخ در 20 اسفند 1396  16:39
پارس سنتر وب سایت بی تو بی، B2B، تبلیغات اینترنتی

کلمات کلیدی محبوب

کامپیوترهای ام اس آی تبلیغات پارس‌سنتر

محصولات مرتبط