انواع دتکتور دود (آشکار ساز دود)

0

انواع دتکتور دود کدامند و چه کاربردهایی دارد؟

پرسش در 3 آذر 1395  11:25
پارس سنتر وب سایت بی تو بی، B2B، تبلیغات اینترنتی

2 جواب

0

این نوع از دتکتور ها با تشخیص دود، آتش سوزی را تشخیص داده و با اعلام آن به سیستم کنترل حریق شرایط را جهت انجام اقدامات لازم مهیا می کنند و به طور کلی این دتکتورها به سه دسته تقسیم می شوند:

1- دتکتورهای دودی فتووالکتریک(Photoelectric Detectors): این دتکتورها از یک منبع نوری و سنسور فتوالکتریک ساخته شده اند. با وقوع آتش سوزی، دود ناشی از آتش سوزی وارد محفظه دتکتور شده و مسیر نور را قطع می کند، نور تابیده شده از منبع نوری به سنسور فتووالکتریک نرسیده و لذا سیستم وقوع آتش سوزی را تشخیص می دهد.

2- دتکتورهای یونیزاسیون(Ionization Detectors): در این دتکتورها از مقدار کمی ماده رادیواکتیو استفاده می شود. در این دتکتورها دو الکترود در محفظه قرار دارد که که بین آن ها فضای خالی وجود دارد. بین این دو الکترود جریان بسیار کمی برقرار است. با ورود دود به این محفظه، اشعه آلفا جذب شده و باعث کاهش یونیزاسیون و جریان بین دو الکترود می شود. در این حالت است که دتکتور، حریق را به سیستم کنترل اعلام می کند.

3- دتکتورهای اشعه ای(Beam Detectors): این دتکتورها شامل دو ماژول هستند که در دو مکان مختلف نصب می شوند و اشعه از یک ماژول به سمت ماژول دیگر ارسال می شود. در حالت عادی اشعه ارسالی توسط گیرنده دریافت می شود، اما با وقوع آتش سوزی و ایجاد دود ناشی از آن، مسیر اشعه بسته شده و گیرنده آن را دریافت نخواهد کرد و به این ترتییب وقوع آتش سوزی تشخیص داده می شود. از این دتکتورها معمولا برای اماکن وسیع که نیاز به دتکتورهای زیادی دارد استفاده می شود.

پاسخ در 6 خرداد 1397  16:20
دژصنعت آرمان سیستم های اعلام حریق ، fire alarm system، تجهیزات اطفاء حریق ، fire extinguish equipment، کابل اعلام حریق، آژیر ، زنگ اعلام حریق، کپسول آتش نشانی، دتکتور ، شستی اعلام حریق، شلنگ آتش نشانی، دتکتور ترکیبی، دتکتور دود،دتکتور حرارتی، کنترل پنل اعلام حریق، اسپرینکلر، بیم دتکتور ، آژیر فلاشر، منبع تغذیه، کابل ضد حریق، کاو ، کوپلینگ ، fire alarm cable، siren
0

انوع دتکتور دود

برند‌های زیادی از دتکتور‌های دود در بازار وجود دارد ولی اساسا همه آنها به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: دتکتورهای یونیزاسیون و نوری که هر کدام از دو بخش اصلی تشکیل شده اند، یک سنسور حساس به نور و یک بوق برقی بسیار بلند برای هشدار.

دتکتورها چگونه کار می‌کنند؟

در مدل یونیزاسیون، دود،وارد محفظه دیدکتور می‌شود و با یون تماس پیدا می‌کند و جریان الکتریکی کم می‌شود و اینگونه سیستم هشدار دهنده فعال می‌شود. در مدل نوری، سنسورهای چشمی وجود دارد که وقتی متوجه کاهش نور ناشی از دود غلیظ شود دستگاه آلارم می‌دهد.

دتکتور دیگری هم به نام dual detector وجود دارد که مناسب تشخیص دود ناشی از آتش سوزی‌های مختلف است.


مشخصات دتکتور دود

1. داشتن یک ریموت کنترل برای بی صدا کردن سیستم هشدار

2. چراغ های ایمن برای روشن شدن در زمان هشدار

3. دکمه سایلنس برای ساکت کردن سیستم هشدار دهنده

4. انتقال یک سیگنال به ایستگاه مرکزی کنترل

5. ارتباط میان دتکتورهای سیم کشی شده. بدینگونه که اگر یکی از آنها شروع به هشدار دادن کند، بقیه هم روشن شده و آلارم می‌دهند


دتکتور دود آدرس پذیر

در این مدل هر یک از دتکتورها آدرس مخصوص به خود راداشته و تصمیم برای هشدار، توسط تجهیزات کنترل گرفته می‌شود، نه خود دتکتور. مشخصات آنها هم عبارتند از:

1. دارا بودن سیستمی که به شما می‌گوید کدامیک از دتکتورها نیاز به رسیدگی دارند .

2. نمایش آدرس دقیق دتکتور  در پنل کنترل

3. هرگز بریدگی سیم و یا کوتاهی مدار باعث به صدا در آمدن سیستم هشدار نمی‌شود .

4. سازگاری هر سنسور با محیط مخصوص خود

5. چراغ های چشمک زن برای کسانی‌که مشکل شنوایی دارند.


پاسخ در 3 آذر 1395  11:26
پارس سنتر وب سایت بی تو بی، B2B، تبلیغات اینترنتی

کلمات کلیدی محبوب

کامپیوترهای ام اس آی تبلیغات پارس‌سنتر

محصولات مرتبط