ده قدم برای کاشت موفقیت آمیز نشاء

2
چگونه نشاء بکاریم؟    
پرسش در 2 آذر 1395  09:36
پارس سنتر وب سایت بی تو بی، B2B، تبلیغات اینترنتی

2 جواب

4

نشاء به منظور صرفه جویی، پرورش گونه ایی کمیاب و یا هر دلیل دیگری، بدون نیاز به تجربه باغبانی، امکان پذیر است. برای اینکه در این کار موفق باشید کافیست به این ده مرحله دقت کنید.



1. انتخاب ظرف مناسب

ظرف اولیه برای شروع کار باید کاملا تمیز باشد با حداقل 3-2 اینچ عمق و سوراخ هایی برای خروج آب. ظرف شما می‌تواند گلدان های پلاستیکی، پیتی و یا چند قسمتی، ظرف پلاستیکی ماست، روزنامه و حتی پوست تخم مرغ باشد. اگر نشاء را در ظرف کوچک شروع کنید پس از رشد گیاه مجبور به جابه جایی آن به ظرفی بزرگتر می‌شود.

2. خاک

قبل از پر کردن گلدان، خاک را با آب گرم مرطوب کنید. از خاک باغچه هم برای این کار استفاده نکنید.

3. چک کردن مجدد عمق

معمولا روی پاکت بذری که می‌خرید، نکا تی برای نشاء نوشته شده، بذرها را در همان عمقی که روی پاکت نوشته شده قرار دهید. روی دانه را با خاک بپوشانید و به کمک شصت خود آن را فشار دهید، سپس با یک اسپری، خاک را مجددا مرطوب کنید. البته بعضی دانه ها مثل کاهو و گل میمون، برای جوانه زدن به نور نیاز دارن و باید روی سطح خاک قرار بگیرند.

4. آبیاری دقیق

برای این کار همیشه از آبی که به دمای محیط رسیده استفاده کنید. آب کلر دار را از شب قبل در ظرفی بریزید تا استراحت کند. از آب نرم هم استفاده نکنید. مرطوب کردن خاک به طور متناوب، بسیار مهم است. هرگز بیش از حد به نشاء آب ندهید و از آبپاشی کردن برگ ها هم خودداری کنید. یک راه ساده برای مرطوب نگه داشتن خاک، قرار دادن ظرف، درون آب است. روش دیگر، استفاده از فیلتر هایی است که آب را از مخزن گرفته و به ریشه خشک گیاه می‌رسانند. در هر حالت آبیاری را فراموش نکنید که این کار باعث نابودی دانه ها می‌شود.

5. حفظ مداوم رطوبت

برای این کار کافیست ظرف خود را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و به محض جوانه زدن دانه، این پوشش را بردارید.

6. دمای خاک

دانه ها برای جوانه زدن به گرما احتیاج دارند، خاک گرم نه هوای گرم. بیشتر دانه ها در دمای 78 درجه فارنهایت، جوانه می‌زنند. برای فراهم کردن این گرما می‌توان از مت های گرمایشی ضد آب استفاده کرد و یا ظرف خود را در جاهای مرتفعی مثل بالای یخچال قرار داد تا دانه جوانه بزند.

دمای هوا بعد از جوانه زدن باید کمتر از 70 درجه باشد. دانه می‌تواند تا دمای 50 درجه هم مقاومت کند به شرط اینکه دمای خاک بین 70-65 درجه باشد.

7. تغذیه نشاء

بعد از اینکه برگ دوم نشاء در آمد باید هر هفته یک سلوشن ( محلول ) نیمه قوی به آن دهید و بعد از چهار هفته کود کاملا قوی و این کار را تا زمان جابه جایی ادامه دهید.

8. نور کافی

نور نامناسب باعث بلند شدن بیش از حد نشاء می‌شود. اگر ظرف خود را در مقابل پنجره های نورانی جنوبی قرار دهید، نشاء شما ضخیم می‌شود. در مناطق شمالی، به خاطر ناکافی بودن نور، حتی با قرار دادن آن در مقابل پنجره های جنوبی، قد نشاء کوتاه می‌شود.

دانه ها برای رشد سالم، به 16-14 ساعت نور مستقیم نیاز دارند. یکی از نشانه هایی که بیانگر ناکافی بودن نور می‌باشد، خم شدن نشاء به سمت پنجره است. برای ایجاد نور مصنوعی می‌توانید از لامپ فلوروسنت و یا استند های نورانی گیاه، با فاصله 3-2 اینچی از نشاء، استفاده کنید.

9. جریان هوا

جریان مناسب هوا از بیمار شدن نشاء جلوگیری کرده و به قوی‌تر شدن آن کمک می‌کند. استفاده از یک فن در کنار نشاء می‌تواند مفید باشد.

10. مقاوم کردن گیاه قبل از جا به جایی

 عبارتند از: آشنا کردن نشاء با محیط و آب و هوای جدید، قبل از انتقال نشاء به بیرون. این فرآیند hardening off نامیده می‌شود. 


پاسخ در 2 آذر 1395  09:57
پارس سنتر وب سایت بی تو بی، B2B، تبلیغات اینترنتی
2

سلام

ممنون مهندس عزیز که به این موارد اشاره فرمودید

لازمه بدونید برای انتقال نشاء به زمین میتونید از دستگاه نشاکار دستی شرکت ما استفاده کنید

تازه مراحل ثبت اختراع انجام شده و کشاورزان استقبال بسیار خوبی کردند

امیدوارم روز به روز بتونیم دستگاه های جدید و قابل توجهی خدمت کشاورزان محترم ارائه دهیم

پاسخ در 15 اسفند 1395  00:03
تولید کننده ذغال جکسون نینا زغال فشرده مربع سوراخدار