شرکت پیشران صنعت ویرا (مانیتورینگ اتاق سرور-سردخانه-انبار...

کنترل دمای اتاق سرور, شمارشگر های فروشگاهی, شمارشگر های نمایشگاهی

راهکارهای کاهش مصرف برق

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

به گزارش آتی نیوز به نقل از (ايسنا)، در آستانه فصل تابستان كه به روزهاي "اوج مصرف" برق معروف است، راه‌هاي ساده‌اي هم وجود دارد كه با رعايت آن‌ها هم مشتركان پول برق كمتري بابت مصارف خانگي خود پرداخت مي‌كنند و هم از اين راه با كاهش "پيك مصرف" برق، شبكه برق كشور ساعات و روزهاي آرام‌تري را سپري خواهد كرد. 

از آن‌جا كه در سال‌هاي گذشته "صرفه‌جويي در مصرف برق" تبديل به واژه‌اي كليشه اي شده كه بسياري از مردم هنگام شنيدن آن با بي‌اعتنايي از كنارش عبور مي‌كنند، در اين گزارش راه‌كارهاي ساده‌ و كابردي را دنبال مي‌كنيم كه با توجه كردن به آن‌ها، تاثير مستقيم آن در قبض‌هاي برق قبال مشاهده خواهد بود؛ به طوريكه به‌كار بردن اين راهكارها، مصرف برق خانوار را بيش از 30 درصد كاهش خواهد داد. 

از آنجا كه اتلاف برق و نتيجتا افزايش هزينه‌هاي برق مصرفي ناشي از عدم استفاده درست و رعايت نكردن برخي راهكارهاي ساده در استفاده از وسايل برق است، مردم در خريد لوازم خانگي جديد نيز حتما بايد بر ميزان مصرف برق هر وسيله دقت داشته باشند. 

در اين گزارش به تفكيك راهكارهايي را درخصوص لوازم خانگي مختلف موجود در خانه مطرح مي‌كنيم كه به‌كارگيري اين راهكارها به‌شدت ساده و در عين حال بر قيمت برق مصرفي خانوار تاثيرگذار است. 

* * كاهش مصرف برق کولرهاي آبي 

کولرهاي آبي به دليل قيمت ارزان، سادگي استفاده و مصرف برق کمتر از مزيت بالايي برخوردار هستند. در حال حاضر نزديک به 9 ميليون کولر در خانوارهاي ايراني وجود دارد و سالانه در حدود 500 هزار دستگاه جديد اضافه مي‌شود. کولرهاي آبي بسيار کمتر از کولرهاي گازي برق مصرف مي کنند (500 وات در برابر 2000 وات). 

براي كاهش مصرف برق در اين كولرها بهتر است کانال کشي کولرهاي آبي از کوتاه‌ترين مسير انجام شود، چون هر چه مسير کانال کشي کولرهاي آبي طولاني تر باشد، فشار هوا در مسير کانال ها افت پيدا کرده و جبران آن به انرژي بيشتري نياز دارد. همچنين سعي كنيد هر ساله نسبت به تعويض پوشال‌هاي کولر اقدام كنيد، چون تميز کردن و رفع اشکالات کولر پيش از شروع به کار آن در فصل گرما کارکرد کولر را بهبود بخشيده و مصرف انرژي آن را کاهش مي دهد. از سوي ديگر استفاده بي مورد يا همزمان از وسايل خانگي گرمازا مانند اجاق، سماور و لامپ‌هاي متعدد باعث افزايش گرماي محل کار و سکونت مي شود و نياز به استفاده از کولر را افزايش مي‌دهد. 

چنانچه امکان پذير باشد بايد از سيستم سرمايش موضعي استفاده کرد؛ به اين معني که تنها به اتاق هايي که مورد استفاده قرار مي گيرد، هواي سرد را منتقل کنيم. به اين منظور مي‌توان دريچه هاي ورودي هوا به ساير اتاق ها را مسدود کرد. همچنين در حد امکان از روشن نگه داشتن مداوم کولر در طول روز پرهيز شود و به ويژه تا حد امکان سعي شود که از دور آهسته کولر استفاده شود تا دستگاه فشار کمتري را تحمل كند. 

همه ما زياد راجع به كلمه "پيك مصرف" شنيده‌ايم؛‌ پس بايد سعي شود تا از استفاده در ساعات پيک مصرف برق (از نيم ساعت قبل از اذان مغرب تا 2.5 ساعت بعد از آن) که مصرف انرژي در شبکه برق کشور به حداکثر مي رسد، خودداري کرد. جالب است بدانيد در صورتي‌که از يک کولرآبي با ظرفيت 5000 و با رتبه A به جاي کولري با رتبه G استفاده شود، بيش از 60 درصد در ميزان مصرف برق و هزينه آن صرفه جويي خواهد شد و در صورتي که از يک کولر با رتبه A به جاي کولري با رتبه D استفاده شود اين صرفه جويي به ميزان 30 درصد خواهد بود. 

* * كاهش هزينه برق كولرهاي گازي 

درمورد اين كولرها بايد حتما به اين نكته توجه داشت كه ظرفيت کولرها بايد متناسب با فضاي مورد استفاده و شرايط آب و هوايي محل (از لحاظ دما و رطوبت) انتخاب شود و کولرهاي بزرگتر ازحد نياز تنها باعث مصرف بي‌مورد انرژي الکتريکي مي شوند. کليد بادزن (فن) در کولرهاي گازي به شما امکان مي دهد هنگام شب از دستگاه فقط براي تهويه استفاده کنيد كه هزينه برق دستگاه را به ميزان زيادي کاهش مي‌دهد. فراموش نكنيد کولرهاي گازي از پرمصرف ترين وسايل خانگي هستند، پس هنگام خريد اين كولرها حتما دستگاهي را انتخاب کنيد که داراي علامت استاندارد و بر چسب انرژي با بالاترين درجه کارايي و بازدهي باشد. باتوجه به اين‌كه کولرهاي گازي معمولاًً داراي درجه تنظيم دما (ترموستات) هستند، تنظيم دما روي دماي مناسب فصل گرما که بين 18 تا 22 درجه سانتيگراد است باعث مي شود تا هنگام رسيدن دماي اتاق به درجه دماي تنظيم شده، کولر به طور خودکار از مصرف بيشتر برق براي خنك‌كردن خودداري كند. همچنين هنگامي که درجه حرارت بيرون ساختمان از دماي داخل کمتر است، با باز کردن پنجره‌ها به تهويه طبيعي ساختمان کمک کنيد و در روزهاي خيلي گرم با بستن در و پنجره و کشيدن پرده ها از ورود انرژي گرمايي بيشتر به داخل ساختمان جلوگيري کنيد. 

سعي كنيد اتاق‌هاي نشيمن و خواب را کمتر از 24 تا 26 درجه سانتيگراد سرد نکنيد و يادتان باشد كه هنگام ترک ساختمان در طول روز، سيستم سرمايش را خاموش کنيد. از طرف ديگر به خاطر داشته باشيد كه پوشيدن لباس‌هاي سبک و روشن، امکان گردش هوا بر روي پوست بدن را فراهم کرده و در نتيجه، احساس خنکي ناشي از تعرق، نياز به سرمايش بيشتر را کاهش مي‌دهد. 

* * روشهاي کاهش مصرف انرژي در روشنايي 

رعايت نکات به ظاهر کم‎اهميتي که در زير مي‎آيد نه فقط مصرف ما را کاهش مي‎دهد، بلکه بر عمر لامپ‎هايمان نيز مي‎افزايد. به طور مثال در ساختمان‎ از رنگ‎هاي روشن و نور طبيعي استفاده کنيد تا نياز به استفاده از روشنايي الکتريکي به حداقل برسد. به اين مساله توجه كنيد كه با پاک کردن گرد و غبار از روي لامپ‎ها و حباب‌ها بر نور آنها بيفزاييد، چرا كه يک لايه گرد و غبار مي‌تواند 50 درصد کارآيي لامپ را کاهش دهد. 

بهتر است در لوسترهاي چند شاخه از لامپ‌هاي کم‌مصرف 10 وات استفاده شود، يا در صورتيکه تعداد لامپ‌هاي لوستر زياد باشد براي هر شاخه کليدهاي جداگانه نصب شود. فراموش نكنيد كه هر چند سال يکبار سيم‎کشي منزل خود را توسط يک متخصص کنترل کنيد، چون نقص سيم‎کشي الکتريکي مي‎تواند سبب بالا رفتن مصرف و کم شدن عمر لامپ و ساير وسايل برقي شود. در شب‌ها هنگام مطالعه و انجام کارهاي ظريف از نور موضعي استفاده كنيد و به ياد داشته باشيد كه در طول روز استفاده از روشنايي روز که بهترين نوع روشنايي است در بهداشت رواني ما نيز مؤثر است. 

دانستن اين نكته مهم است كه لامپ هاي کم مصرف 80 درصد کمتر از لامپ هاي رشته‌اي برق مصرف مي‌کنند و 8 برابر آنها نيز عمر مي‌کنند و همچنين نور يک لامپ کم مصرف 23 وات معادل نور يک لامپ رشته اي 100 وات است. اين درحالي است كه بيش از 95 درصد برق مصرف شده در لامپ‌هاي رشته اي به گرما تبديل مي‌شوند، ولي توليد گرما در لامپ هاي کم مصرف و مهتابي بسيار کمتر است. بهتر است در راهروها و ايوان‌ها از لامپ با توان پايين استفاده شود، چرا كه به‌دليل نور ملايمي که دارند، حشرات موذي کمتري به خود جذب مي‌کنند و البته برق كمتري هم استفاده مي‌كنند. 

در دكوراسيون منزلتان با استفاده کردن از پرده‌هاي رنگ روشن با بافت نرم، از مزاياي نور طبيعي بهره ببريد. در اين صورت با حفظ حريم خصوصي خانه خود، نور طبيعي به اتاق وارد مي‌شود. يكي ديگر از ساده‌ترين راه‌ها براي كاهش مصرف برق اين است كه از روشنايي موضعي استفاده کنيد؛ يعني به‌جاي روشن کردن کل فضا، تنها قسمتي از آن را که استفاده از نور در آنجا ضروري است، روشن نگه داريد. به عنوان مثال، از لامپ فلورسنت در زير کابينت براي روشن کردن فضاي اطراف سينک يا مکان‌هاي ديگر در آشپزخانه استفاده کنيد. درصورت امكان مي‌توانيد از ديمر و سنسورهاي تشخيص حرکت استفاده کنيد تا با استفاده از آن‌ها روشنايي‌ها بطور اتوماتيک روشن و خاموش شوند و از هدررفت انرژي جلوگيري شود. همچنين در مکان‌هايي که بيش از دو ساعت در روز روشن هستند، از لامپ‌هاي فلورسنت استفاده کنيد. 

* * راهکارهاي کاهش مصرف برق در يخچال و فريزر 

انتخاب يخچال فريزر با يک رتبة انرژي بهتر تأثير قابل توجهي در کاهش مصرف انرژي دارد و تقريباً يک رتبه بهبود مصرف انرژي معادل 17 درصد کاهش مصرف انرژي آن خواهد بود که اين بهبود، مصرف انرژي خانوار را حدود هفت درصد کاهش خواهد داد. مصرف‎کنندگان بايد در حد امکان در موقع خريد، يخچال و فريزري را انتخاب کنند که با توجه به برچسب انرژي، داراي بيشترين بازدهي و کارائي باشد. برفک‎هاي يخچال و فريزر را بطور منظم آب کنيد، زيرا با افزايش قشر برفک، مصرف انرژي بالا مي‎رود. براي اين كار با انتخاب يخچال‎هاي مجهز به سيستم برفک آب‎کن اتوماتيک، مصرف انرژي بدون دخالت مصرف‎کننده، کاهش مي‎يابد. توجه داشته باشيد كه قرار دادن يخچال يا فريزر در مجاورت دستگاه‎هاي گرمازا مثل اجاق گاز، آب گرم‎کن، شوفاژ و همچنين زير نور مستقيم خورشيد، مصرف انرژي آن‌را افزايش مي‎دهد و در صورتي که امکان ديگري براي قرار دادن يخچال فريزر در آشپزخانه وجود نداشته باشد، با يک پوشش مناسب (عايق حرارتي) دستگاه را از حرارت و گرما حفظ کنيد. فضاي پشت يخچال و فريزر براي گردش هوا، اغلب بايد حداقل به اندازه 20 سانتي‎متر با ديوار فاصله داشته باشد. ضمناً لازم است لوله‎هاي پشت يخچال و فريزر حداقل سالي دو بار گردگيري شود، چون رعايت اين موارد سبب انتقال حرارت بهتر بين هوا و لوله‎ها خواهد شد. 

براي كاهش مصرف برق، مواد غذايي را پيش از سرد شدن کامل در يخچال و فريزر قرار ندهيد و از گذاشتن همزمان مقدار زيادي مواد غذايي در يخچال و بويژه فريزر خودداري کنيد، چون اين کار سبب ايجاد فشار زيادي بر موتور يخچال و فريزر خواهد شد و مقدار زيادي انرژي برق هدر مي‌رود. از کنار هم چيدن و چسباندن ظروف و مواد غذايي هم در داخل يخچال و فريزر پرهيز کنيد، چون اين کار گردش هوا را در داخل يخچال يا فريزر دچار اختلال کرده و سبب افزايش مصرف برق مي‎شود. براي نگهداري مواد غذايي، پس از گذاشتن آنها در کيسه‎هاي فريزر، در آنها را به صورتي ببنديد که ديگر هواي اضافي در داخل آن وجود نداشته باشد. از طرفي سعي کنيد از منجمد کردن مواد غذايي و سبزي‌ها در فصل‎هايي که دسترسي به مواد غذايي تازه وجود دارد، حتي‎الامکان خودداري کنيد. حتما به اين نكته توجه كنيد كه نوار لاستيکي درِ يخچال و فريزر به مرور زمان انعطاف و کارآيي خود را از دست مي‎دهد؛ پس توصيه مي‎شود که سالي يکبار سالم بودن نوارها کنترل شود تا در صورت کوچکترين نشت هوا، نسبت به تعويض آنها اقدام شود. براي اين آزمايش از قرار دادن يک اسکناس بين در و بدنه استفاده كنيد اگر اسکناس محکم در جاي خود قرار نگرفت، احتمالاً لاستيک‎هاي اطراف يخچال خراب شده‎اند. 

همچنين براي كاهش مصرف برق يخچالتان بايد از قراردادن انواع قوطي‎هاي کنسرو، رب گوجه فرنگي، گالن‎ها و بطري‎هاي حاوي شربت، ترشي، شيشه‎هاي مربا، عسل و ... در يخچال خودداري کنيد، چون اين کار باعث اشغال بي‎مورد فضاي يخچال فريزر و به تبع آن افزايش مصرف انرژي دستگاه خواهد شد. از گذاشتن هرگونه پارچه، مقوا يا روزنامه بر روي طبقات يخچال بايد جداً پرهيز کنيد، چون اين کار از گردش هوا در يخچال جلوگيري مي‎کند و مصرف برق آن را افزايش مي‎دهد. 

* * روشهاي کاهش مصرف برق در ماشين لباسشويي 

قبل از هرچيز، درهنگام خريد به وجود علامت استاندارد ايمني و برچسب مصرف انرژي دقت كنيد. بايد توجه داشت که ماشين لباسشويي چه امکاناتي براي شست‌وشو به شما مي‎دهد. امکان شست‌وشو با آب سرد، امکان شست‌وشو با درجة حرارت پايين آب و امکان تعيين تعداد دور آبکشي در دقيقه، از جمله امکانات مفيدي هستند که مي‎تواند در کاهش مصرف برق ماشين لباسشويي بسيار موثر باشد. ميزان مصرف برق ماشين لباسشويي به کارخانه سازندة آن بستگي دارد. پرمصرف‎ترين ماشين‎هاي لباسشويي، 2.5 کيلووات ساعت برق مصرف مي‎کنند و کم‎مصرف‎ترين آنها حدود 800 وات ساعت. بايد اين نكته را هم بدانيد كه ماشين‎هاي با محور افقي بسيار کمتر از انواع ماشين‎هاي با محور عمودي آب مصرف مي‎كنند؛ پس از ميزان مصرف آب دستگاه نيز اطمينان حاصل كنيد. کارايي شست‌وشو در ماشين‎هاي محور افقي نيز بيشتر است. 

بسياري از ماشين‎هاي لباسشويي داراي يک برنامه شست‌وشوي اقتصادي هستند که لباس‎ها را با کمترين آب، پودر و حرارت ممکن مي‎شويد و مصرف برق دستگاه را کاهش مي‎دهد. تا حد امکان از اين برنامه يا از برنامه شست‌وشو با آب سرد استفاده کنيد. کم کردن درجه حرارت آب براي شست‌وشو، مثلاً از 90 درجه به 60 درجه نيز به ميزان 10 تا 15 درصد از مصرف برق مي‎کاهد. درجه حرارت 90 درجه را معمولاً فقط براي لباس‎ها و پارچه‎هاي سفيد و بسيار کثيف به کار مي‎برند. لکه‎گيري لباس‎ها، در اغلب موارد به شما اين امکان را مي‎دهد که از برنامه‎هاي با آب سرد يا آب 40 تا 60 درجه استفاده کنيد. از طرف ديگر، لباس‎هاي خيلي کثيف و با رنگ‎هاي روشن را از لباس‌هايي که رنگ‎هاي تيره‎اي دارند و کمتر کثيف شده‎اند تفکيک کنيد و آنها را بطور جداگانه شست‌وشو دهيد. 

فيلتر و دهانه پودر را بطور منظم تميز کنيد. توجه داشته باشيد که تميز کردن ماشين لباسشويي به کاهش مصرف برق و افزايش عمر مفيد آن کمک مي‎کند. هر اندازه تعداد دورهاي آبکشي در دقيقه بيشتر باشد، اگر چه خشک شدن سريع‎تر لباس‎ها را موجب مي‎شود، اما اين کار منجر به افزايش مصرف انرژي ماشين لباسشويي خواهد شد؛ بنابراين اگر امکان خشک کردن لباس‎ها را در هواي آزاد و در زماني طولاني‎تر داريد، بهتر است از دور کم آبکشي استفاده کنيد. استفاده از لوله‎کشي آب گرم هم براي استفاده در ماشين لباسشويي بسيار مفيد خواهد بود. بسياري از ماشين هاي لباسشويي داراي دو ورودي آب گرم و سرد هستند كه در اين صورت مي توان از ورودي آب گرم بجاي استفاده از المنت براي گرم کردن آب سرد استفاده کرد.

 

www.pishrans.com

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

شرکت پیشران صنعت ویرا (مانیتورینگ اتاق سرور-سردخانه-انبار...

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، خدمات

خدمات/محصولات

کنترل دمای اتاق سرور، شمارشگر های فروشگاهی، شمارشگر های نمایشگاهی، smart home، تایمر قابل برنامه ریزی، مانیتورینگ دمای انبار، سیستم ابیاری اتوماتیک، کنترلر دمای سردخانه، سامانه کنترل دمای اتاق سرور، سامانه کنترل اتاق سرور، مانیتورینگ دمای سردخانه و انبار، کنترل شرایط محیطی اتاق سرور، هشدار دهنده دمای یخچال، footfall، bms، مونیتورینگ دما و رطوبت

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات و خدمات
بروز رسانی 10 روز پیش