شرکت کالا کیفیت ستاک CALTESCO

تامین تجهیزات اندازه گیری,آزمون و کالیبراسیون, ارایه خدمات پس از فروش

TÜBİTAK UME موسسه ملی اوزان و مقیاسهای ترکیه - بخش اول

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید
ترجمه و تالیف و تایپ: احمد سهرابی / به دلیل اینکه این مقاله بخش به بخش ترجمه  و نگارش می شود لذا پس از تکمیل هر بخش اطلاعات آماده شده بر روی سایت بارگذاری میشوند ، بنابراین ممکن است در هربار مطالعه اندکی در ادامه مقاله افزوده شده باشد ... باتشکر از صبر و شکیبایی شما خوانندگان گرامی
منبع: سایت رسمی موسسه تحقیقات علمی و فن آوری ترکیه TUBITAK

(TÜBİTAK UME) موسسه ملی اوزان و مقیاسهای ترکیه  یک موسسه دولتی تحقیق و توسعه است که زیر نظر موسسه علوم و فن آوری ترکیه (TUBITAK) - یا بعبارتی موسسه استاندارد ترکیه - فعالیت می کند. و به تعبیری همان نقش واحد اوزان و مقیاسهای موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را در ترکیه دارا می باشد. این موسسه متشکل از بخشهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی در زمینه های گوناگونی بوده که در ادامه به بررسی هریک از این بخشها خواهیم پرداخت. در ابتدا به برخی موضوعات نظیر اهداف این موسسه و جایگاه جهانی آن به اختصار خواهیم پرداخت.
UME با هدف اطمینان از درستی و صحت تمام اندازه گیری در ترکیه  در سال 1982 میلادی ایجاد شده است.هدف از تشکیل UME ایجاد یک سیستم اندازه گیری ملی واحد  برای حصول اطمینان از دقت اندازه گیریهای مورد استفاده در تبادلات تجاری و صنعتی که منجر به عدالت در تجارت ملی و بین المللی و افزایش کیفیت محصولات صنعتی و توسعه علمی و فن آوری در ترکیه می شود ، می باشد.

جایگاه و رده بین المللی UME 

UME با توسعه سریعی به یک جایگاه برتر  در جامعه اندازه شناسی بین المللی دست یافته است .

UME یکی از سازمانهای  موسسانجمن اروپایی موسسه ملی اندازه شناسی EURAMET و عضو ثابت و اصلی آن بوده  و فعال در کمیته های فنی آن می باشد . تمرکز اصلی UME در آنجا بر شیمی تجزیه در اروپا (EURACHEM) و کنفدراسیون اندازه گیری بین المللی IMEKO می باشد.
علاوه بر این در 8 کمیته مشورتی (CCS) کمیته بین المللی اوزان و مقیاس (CIPM) مشارکت دارد.
از دسامبر 2012، UME تبدیل شده است به یک عضو وابسته انجمن گیری اندازه گیری دقیق خلیج فارس(GULFMET)، که یک سازمان جدید اندازه شناسی منطقه ای می باشد.
UME یکی از امضا کنندگان اصلی (CIPM MRA) در 14 اکتبر سال 1999 می باشد که (CMCs) منتشر شده آن جزو اولین داده های  KCDB بوده و به نوعی جزو اولین کشورهای منتشر کننده CMCs در سطح بین المللی می باشد.
با این تفاوت که موسسه استاندارد ایران در سال 2016 نه تنها هنوز مدرکی بدین منظور منتشر نکرده است بلکه تازه در حال بررسی موضوع CMCs می باشد ! و اخیرا اعلام کرده است که فعلا بر همین منوال BMC خواهیم بود و تصمیم شتابانی در این خصوص نخواهیم گرفت ( صد البته که عجله کار شیطانه ..)
گواهینامه های کالیبراسیون صادر شده توسط UME بر اساس CMCs منتشر شده در سطح بین المللی توسط تمام نهادهای امضاکننده  CIPM MRA شناخته شده و معتبر قلمداد میشوند.
آیا در سال 2015 گواهینامه های کالیبراسیون صادره از موسسه استاندارد ایران مورد تایید جامعه جهانی می باشد؟! اما در پایگاه داده های KCDB نام کشور ایران موجود نیست !!!
مجموعه آزمایشگاههای UME شامل سه بخش اصلی زیر می شوند:
1- مجموعه آزمایشگاههای گروه فیزیک Physics Group Laboratories
2- مجموعه آزمایشگاههای گروه مکانیک Mecanics Group Laboratories
3- مجموعه آزمایشگاههای گروه شیمی Chemistry Group Laboratories
1- مجموعه آزمایشگاههای گروه فیزیک Physics Group Laboratories شامل بخشهای زیر می شوند:
1-1- Electromagnetic
2-1- High voltage
3-1- Impedance 
4-1- Magnetics
5-1- Medical Metrology
6-1- Optics
7-1- Power & Energy
8-1- RF & Microwave
9-1- Temperature
10-1- Time-Frequency & Wave length
11-1- Voltage
2- مجموعه آزمایشگاههای گروه مکانیک Mecanics Group Laboratories شامل بخشهای زیر می شوند:

1-2- Acoustics

2-2-Dimensional

3-2-Fluid Mechanics

4-2-Force

5-2-Mass

6-2-Pressure

7-2-Vacuum

8-2-Volume, Density & Viscosity

 3- مجموعه آزمایشگاههای گروه شیمی Chemistry Group Laboratories شامل بخشهای زیر می شوند:

1-3-Bioanalysis

2-3-Electrochemistry

3-3-Gas Metrology

4-3-Inorganic Chemistry

5-3-Organic Chemistry

6-3-Reference Materials

**************

در این بخش به تشریح جزییات هریک از آزمایشگاههای معرفی شده در بالا می پردازیم و توانمندیها و تجهیزات آن آزمایشگاه را بررسی می نماییم. برخی از آزمونها و کالیبراسیونها ممکن است در نظر کارشناسان ایرانی ناآشنا باشد - همانطور که در نظر مولف و مترجم این مقاله که در حدود 15 سال سابقه کاری در آزمایشگاههای کالیبراسیون ایران دارد داشته است- این مهم باعث می شود تا موضوعات جدیدی برای تدوین و ترجمه مقاله های آینده فراهم شود و چه بسا از این دیدگاه باعث گردد تا آزمایشگاههای آزمون و کالیبراسیون ایران هم مجهز به تکنولوژیهای روز دنیا شوند. مترجم تا آنجا که باعث روانی ترجمه و روشن شدن کلی موضوع شود توضیحاتی ارایه می نماید. دیگر اینکه برای کلیه آزمونها عکسهایی نیز موجود هستند که با توجه به نبودن فضای لازم حجمی در این صفحات به نمایش گذاشته نشدند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و دسترسی به مجموعه عکسها با مولف این مقاله آقای مهندس سهرابی تماس حاصل فرمایید. شماره مستقیم تماس با ایشان: 09126387256

***************

1-1-آزمایشگاه الکترومگنتیک  Electromagnetic

(EMC LABORATORY (DEVICE

کلیات:

کلیه تجهیزات الکتریکی ، الکترونیکی و الکترومکانیکی قبل از اینکه بدست مشتری نهایی برسند بایستی تا از نظر سازگاری الکترو مغناطیسی بررسی شوند. سازگاری الکترومغناطیسی Electromagnetic compatibility یا EMC به بررسی انتشار و یا دریافت انرژی الکترومغناطیسی که منجر به ایجاد اثرات ناخواسته تداخل الکترومغناطیسی یا EMI Electromagnetic interference میشود،میپردازد. سازگاری الکترومغناطیسی به شما کمک می کند که در تجهیزات و سیستم های شما در اثر انتشار نا خواسته و یا جذب EMI ، تداخل و عملکرد نا درست به وجود نیاید. در عمل EMC و EMI را غالبا به عنوان یک اصطلاح ترکیبی "EMI/EMC" نام می برند.در این آزمونها معمولا امواج الكترومغناطيسي - ميدانهاي الكتريكي - ميدانهاي مغناطيسي - تخليه الكترواستاتيكي - هارمونيكهاي جريان و ولتاژ و نوسانهاي ولتاژ بررسی میشوند. الزامات آزمایشگاه بررسی EMC تجهیزات الکترونیکی به صورت زیر می باشد :

1-  دستگاه نبايد سطحي از اختلالات الکترومغناطيسي از خود ساطع کند که بر سرويس‌هاي راديويي و ساير دستگاه‌ها تأثير بگذارد.‏

2- اين دستگاه بايد در برابر اختلالات الکترومغناطيسي محيط، ايمني کافي داشته باشد تا تاثير نامطلوب نپذيرد.

خصوصیات و شرایط آزمایشگاه:

- آزمونهای EMC در اتاق های بدون پژواک(بدون انعکاس و جاذب) یا در فضاهای باز و یا در اتاق های حفاظ دار با عایق و شیلد با تکیه بر استانداردهای نظامی یا تجاری انجام می شوند.

- کالیبراسیون ها در (TEM Cell  & GTEM Cell (RF Shield Boxes for Small RF Devices، در اتاق های بدون پژواک(بدون انعکاس و جاذب) یا اتاق های شبه آکوستیک یا در فضاهای باز و یا در اتاق های حفاظ دار با عایق و شیلد انجام می شوند.

- کالیبراسیون Isotropic probe  در TEM Cell  در محدوده فرکانسی 30HZ تا 700MHZ و اتاق بدون پژواک 700MHZ تا 40GHZ انجام می شوند.

Antenna calibrations در اتاق های بدون پژواک (بدون انعکاس و جاذب) یا در فضاهای باز و در محدوده فرکانسی 30MHZ تا 40GHZ انجام می شوند.

بطورخلاصه دو نوع آزمون جهت بررسی سازگاری الکترومغناطیسی EMC تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی انجام میگردد:

1- آزمونهای تشعشع: میزان اثرات EMI دستگاه مورد آزمون بر روی محیط   2- آزمونهای حساسیت/مصونیت: میزان اثرات EMI محیط برروی دستگاه مورد آزمون

 Isotropic probe calibrations چیست؟ و TEM Cell چیست؟

بطور کلی Isotropic probe ها تجهیزاتی هستند که در تمام جهات بطور یکنواخت انرژیهای میدانهای الکتریکی و مغناطیسی  تشعشعی محیط اطراف را اندازه گیری کرده و برای اندازه گیری تشعشع در میدان نزدیک بکار میروند و بایستی بسیار دقیق باشند. به منظور کالیبراسیون این پرابها آنها را یک میدان الکتریکی استاندارد TEM Cell ساخته شده در محدوده های فرکانس میکرویو قرار میدهند.برای برخی از انواع تجهیزاتی که در گستره بسامد مایکروویو کار میکنند، به دلیل وجود الگوهای تابشی سه بعدی پیچیده که نسبت به شرایط کار تجهیزات و محیط اطراف آنها حساسند، اندازه گیری توان تابشی کامل با در نظر گرفتن پارامترهای مهم به منظور کنترل تداخلات است. این پارامتر را میتوان با قرار دادن تجهیز تحت آزمون در یک اتاقک مناسب که دارای دیوارهای فلز است, اندازه گیری کرد. به منظور اجتناب از اثرات امواج ساکن ، که با قرار گرفت در اتاقک به گونه ای دیگر توزیع غیر یکنواختی از چگالی انرژی را ایجاد می کنند همزن های گردانی نصب میشوند. اندازه، شکل و موقعیت مناسب قرار گرفت آنها سبب میشود تا چگالی انرژی در هر مکانی از اتاقک به طور تصادفی با یک قانون توزیع آمار ثابت فاز، دامنه و قطبش، تغییر کند.سلولهاي TEM براي مصونيت در برابر اندازه گيري اختلال تابشی- اندازه گیرهای مصونیت تابشی میتواند در سلول موج بر TEM با استفاده از روشهای تعیین شده در استاندارد  IEC 61000-4-20  انجام شود

anechoic room چیست ؟   semi-anechoic room چیست ؟

(open area test site (OATS چیست ؟   shielded room چیست ؟

anechoic roomیک اتاق بدون پژواک پوشیده (anechoic room) یک فضای آزاد بدون پژواک (open area test site) را شبیه سازی کرده وسطوح داخلی آن با مواد جاذب انرژی بسامد رادیویی (یعنی جاذب RF ) پوشانده شده که انرژی الکترومغناطیسی را در گستره بسامد مورد نظر جذب میکند. و تمام انواع اندازه گیریهای آنتن را در محیط آزمایشگاهی  مقدور می سازد. دیوارها، سقف و کف یک اتاق بدون پژواک بطور کامل با ماده جاذب پوشانده می شود. در یک اتاق بدون پژواک، محیط آزمایش خیلی بهتر از روشهای اندازه گیری فضای باز از سیگنالهای تداخلی ایزوله می شود. ایزوالسیون با شیلد کردن افزایش می یابد.

open area test site : امکاناتی برای اندازه گیری های  گسیل تابشی یا واسنجی آنتن که شرایط فضا آزاد را ایجاد میکند. بازتاباب های ناخواسته از محیط اطراف در کمینه نگه داشته میشوند تا معیار قبولی مکان آزمون مربو به روش اجرایی مورد نظر برا اندازه گیری گسیل تابشی یا واسنجی آنتن را برآورد کنند. چنین مکانهای آزمون باید خالی از ساختمان، خطوط برق، حصارها درختها و غیره و عاری از کابل ها و خطو لوله زیرزمینی و غیره باشند، به جز آن چه که برا تغذیه و به کار انداختن تجهیز ات تحت آزمون الزم باشد.

semi-anechoic roomمحفظه ای کم پژواک با پوشش محافظ که پنج وجه از شش وجه داخلی آن با مواد جاذب انرژی بسامد رادیویی (به عبارت دیگر جاذب RF ) پوشانده شده که انرژی الکترومغناطیسی را در گستره بسامد مورد نظر جذب می نماید و سطح افقی انتهای آن برای استفاده با چیدمانهای آزمون فضای باز بدون پژواک به صورت سطح هادی زمین است.

اطاقک شیلد شده (shielded room) همچنین مناسب برای اندازه گیریهای سازگاری الکترومغناطیسی هستند.

ادامه دارد ...

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

شرکت کالا کیفیت ستاک CALTESCO

تهران

نوع فعالیت

وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

تامین تجهیزات اندازه گیری،آزمون و کالیبراسیون، ارایه خدمات پس از فروش، برگزاری آموزشهای تخصصی مترولوژی و کالیبراسیون، انجام خدمات کالیبراسیون، تعمیر و بازسازی تجهیزات کالیبراسیون، مشاوره جهت استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت، مشاوره رایگان جهت ساخت و تجهیز آزمایشگاه، اخذ نشان CE ، تامین استانداردهای بین المللی، مشاوره جهت اخذ علامت استاندارد ایران جهت محصولات، مشاوره جهت تدوین استاندارد کارخانه ای، ممیزی وصدورگواهینامه سیستمهای کیفیت ، مشاوره جهت استاندارد کارخانه ای، ثبت برند و علامت تجاری، برگزاری سمینارهای علمی

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات