آکو استیل ( AKO steel ) تزئینات کابین آسانسور

تزئینات کابین آسانسور, نصب و راه اندازی آسانسور, تعمیرات و باز سازی آسانسور

آسانسور های بدون اتاق موتورخانه (Machine Room Less – (MRL) Elevator

آسانسور های بدون اتاق موتورخانه (Machine Room Less – (MRL) Elevator )
فناوری ساختمانی ۶ مرداد ۱۳۹۳ by پویا فامیل مدبران
آسانسور های بدن اتاق موتورخانه (Machine Room Less – (MRL) Elevator )Machine Room Less – (MRL) Elevator
بیش از یک دهه از عرضه آسانسوری جدید و جالب توسط یکی از بزرگترین تولید کنندگان آسانسور جهان می گذرد. این آسانسور جایگزین مناسبی بود برای آسانسورهای قدیمی و سنتی می باشد، این آسانسورهای تازه وارد آنقدر جالب و جذاب بود که در همان اوایل حضور، به آن “ارابه موسیقی” نام نهادند. این آسانسور به نام Machine Room Less یا اختصاری MRL نامیده شد.
با ظهور این آسانسور رقابت شدیدی بین شرکتهای بزرگ آسانسوری جهان بوجود آمد، و هر از چند گاهی نوآوری جدیدی وارد بازار آسانسور می شود.
آسانسور بدون موتورخانه (Machine Room Less) یا همان (ام – آر – ال) از موتوری بسیار کوچک اما قدرتمند استفاده می کند و بجای اینکه مانند موتورگیربکس های قدیم و سنتی با یک شاسی فولادی سنگین پر حجم در موتورخانه آسانسور بر روی دال بتونی سقف چاه قرار بگیرد، این موتور کم حجم و کوچک و سبک آسانسور MRL به داخل چاه آسانسور منتقل شده و با یک شاسی مختصر در بالاترین نقطه چاه بر روی ریلهای آسانسور مستقر می شود و حداقل فضای ممکنه را اشغال می کند، در حالیکه آسانسورهای سنتی معمولا یک اطاق ده الی دوازده متری، برای نصب موتورگیربکس و تابلو و گاورنر لازم داشت.
برای اینکه محل استقرار موتورگیربکس آماده شود، در این اطاق ۳ ۴X باید در امتداد و بر روی چاه آسانسور سکویی به ارتفاع ۷۰ الی ۹۰ سانتیمتر ساخته می شد و بر فراز این سکو، پس از کفراژبندی و قالب گذاری به ارتفاع بیست سانتیمتر بتن ریخته می شد، تا شرایط استقرار موتورگیربکس فراهم شود در شکل زیر نمونه ای از آسانسور های سنتی نمایش داده شده است.
http://civiltech.ir/wp-content/uploads/2014/07/211.jpg
و اما از مزایای موتورهای روم لس می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:
۱ – کاهش چشمگیر در مصرف برق.
۲ – نیازمند نبودن به موتورخانه.
۳ – صدای ترمز بسیار کم.
۴ – ابعاد بسیار کوچک موتور و جا به جایی آسان آن.
۵- فرایند نصب سریع آسانسور.
۶- سازگاری با محیط زیست.
۷- کم حجم بودن قطعات و لوازم.
۸- کاهش هزینه های ساخت و ساز ساختمان.
۹- انجام سرویس راحت تر.
۱۰- دسترسی آسان نصاب به همه تجهیزات به دلیل در دسترس بودن در داخل چاه آسانسور.
۱۱- حذف سیستم ترمز لنتی که عملا در بهبود حفظ محیط زیست موثر است.
۱۲- کاهش هزینه تعویض پی درپی لنت ترمز آسانسور هم یکی دیگر از مزایای آسانسورهای جدید می باشد.
http://civiltech.ir/wp-content/uploads/2014/07/311.jpg
در آسانسور MRL به دلیل انتقال سیستم محرک آسانسور بر روی ریل ها، از ریل های قوی تری استفاده می شود. یک نوع جدید آسانسور MRL با نام Gen2 به جای استفاده از کابلهای سنتی (سیم بکسل) از تسمه های فولادی ۳ میلیمتری با پوشش پلی اورتان بهره می برد، که این تسمه ها به مراتب قوی تر از سیم بکسل می باشد. ضمن اینکه با وجود تسمه های فولادی پلی اورتان دیگر نیازی به روغنکاری های مداوم نمی باشد، و این موضوع جدای از صرفه اقتصادی، کمک بزرگی به سلامت و حفظ محیط زیست می کند.
با توجه به تکنولوژی این آسانسور، ضمن حرکت بسیار نرم و بی صدا، مصرف انرژی را نیز بسیار کاهش داده این پدیده بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین با حذف موتورخانه آسانسور در بالای چاه آسانسور، دست مهندسان و معماران طراح ساختمان را در عرضه نقشه های مناسب ، و بدون موتورخانه مزاحم (به دلیل اینکه برآمدگی اطاق یا همان موتورخانه در بالای سقف آخرین توقف همیشه در طراحی ها این اطاق مشکل ساز بود.) باز گذاشته و دیگر نیازی نیست برای گم کردن این اطاقک در راس ساختمان چاره اندیشی کنند.
این آسانسور نسبت به آسانسور هیدرولیک هم مزایای قابل توجهی دارد، در آسانسورهای هیدرولیک برای استقرار سیستم محرک آن Power Unit نیاز به اطاقکی دارد که نباید فاصله چندانی با چاه آسانسور داشته باشد، و همچنین روغن مصرفی سیستم هیدرولیک، که بجز هزینه های مکرر تامین روغن، نشت تدریجی روغن و تخلیه روغن، باعث انتقال روغن به زمین کف چاه آسانسور شده و با آلوده کردن تدریجی خاک، آلودگی محیط زیست را همراه دارد. بی جهت نیست، آسانسور (MRL) در حال تبدیل شدن به یکی از محبوبترین آسانسورها در آمریکا می باشد. این استقبال به حدی است که این آسانسور در حال در یافت کد ملی است.
نکات اجرائی استفاده از موتورهای روم لس در آسانسور و مزایای آن (MRL):
موتورهای روم لس (Machine Room Less) در واقع نوعی از موتورهای گیرلس (Gear less) هستند که در ابعاد کوچکتر ساخته می شوند و ساختارشان به شکلی است که در هنگام اجراء می توان از فضای موتورخانه چشم پوشی کرد.
موتورهای روم لس همانند موتورهای گیرلس نوعی از موتورهای سنکرون هستند و به همین دلیل دارای تعداد قطب های بالا و از طرفی فاقد گیربکس هستند. لذا به همین منظور سرعت شان از موتورهای گیربکس دار کمی بالاتر است پس هنگام اجراء باید از سیستم ۲ به ۱ استفاده نمود تا علاوه بر افزایش قدرت موتور، سرعت حرکت کابین را کنترل کرد.
از دیگر نکات اجرای سیستم روم لس این است که به دلیل استفاده از سیستم ۲ به ۱ بهتر است از روش وزنه بغل استفاده نماییم تا از پیچیدگی سیم بکسل ها کاسته شود. زیرا همانطور که می دانید در سیستم ۲ به ۱ اگر از روش وزنه پشت استفاده نماییم آنگاه سیم بکسل ها هم باید در جهت وزنه و هم در جهت کابین ۹۰ درجه پیچش داشته باشند که در طولانی مدت باعث فرسودگی سیم بکسل ها خواهد شد و این در حالی است که در سیستم وزنه بغل تنها در جهت وزنه ۹۰ درجه پیچش خواهیم داشت.
در اجرای سیستم ۲ به ۱ بر روی کادر وزنه یک فلکه هرزگرد نصب می شود و سیم بکسل ها به جای آنکه مستقیما به کادر وزنه متصل شوند، پس از عبور از فلکه هرزگرد به سقف اتصال می یابند. همچنین معمولا دو فلکه هرزگرد بر روی کابین یا زیر کابین نصب می گردند که همانند کادر وزنه، سیم بکسل ها پس از عبور از این دو فلکه به طرف دیگر سقف متصل می شوند.
در واقع اجرای سیستم ۲ به ۱ نیاز به صبر و حوصله کافی دارد و نسبت به سیستم ۱ به ۱ کمی پیچیده تر است. زیرا همانطور که مطالعه فرمودید اجرای مکانیکال این سیستم تا حدودی سخت تر از روش های متداول می باشد و به زمان بیشتری نیاز دارد.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

آکو استیل ( AKO steel ) تزئینات کابین آسانسور

تهران

نوع فعالیت

تولید کننده، خدمات

خدمات/محصولات

تزئینات کابین آسانسور، نصب و راه اندازی آسانسور، تعمیرات و باز سازی آسانسور، نگهداری آسانسور، تزئین کابین آسانسور، نصب پنلهای استیل، بازسازی کابین آسانسور، تعمیر اسانسور، آکو استیل، سقف آسانسور، سقف استیل، شاسی داخل کابین، روکش دربهای کشویی، روکش استیل، استیل کابین آسانسور، دکور آسانسور

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی خدمات