خدمات سخت افـزار مصلائی ( ارائه خدمات تخصصی شبکه های کامپ...

مشاوره ؛ طراحی ؛ پیاده سازی, و فروش در زمینه, انواع ترانکینگ و داکت

آشنائی مختصری با فیبر نوری

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

مزاياي فيبر نوري چيست؟

فيبر نوري در مقايسه با سيم‌هاي مسي داراي مزاياي زير است:

1- قيمت ارزانتر : هزينه فيبر نوري نسبت به سيمهاي مسي در مقياس‌هاي بالا كمتر است.

2- اندازه نازك‌تر : قطر فيبرهاي نوري به مراتب كمتر از سيم‌هاي مسي است.

3- ظرفيت بالا : پهناي باند فيبر نوري به منظور ارسال اطلاعات به مراتب بيشتر از سيم مسي است. لذا فيبر نوري توانايي انتقال داده‌هاي بيشتري را دارد.

4- تضعيف ناچيز : تضعيف سيگنال در فيبر نوري به مراتب كمتر از سيم مسي است.

5- عدم تداخل : برخلاف سيگنال‌هاي الكتريكي در يك سيم مسي، عبور سيگنال‌هاي نوري در يك فيبر تأثيري بر فيبر ديگر نخواهد داشت و تداخل الكترو مغناطيسي نخواهيم داشت.

6- مصرف برق پايين : با توجه به اين كه سيگنال‌ها در فيبر نوري كمتر تضعيف مي‌گردند، بنابراين مي‌توان از فرستنده‌هايي با ميزان برق مصرفي پائين نسبت به فرستنده‌هاي الكتريكي(كه از ولتاژ بالايي استفاده مي‌نمايند)، استفاده كرد.

7- اشتعال‌زا نبودن : با توجه به عدم وجود الكتريسته در فيبر نوري، امكان بروز آتش‌سوزي در اين خصوص وجود نخواهد داشت.

8- وزن سبك : وزن يك كابل فيبر نوري به مراتب كمتر از كابل مسي هم‌رده‌آن است و اين عامل در كاركردن، نصب و نگهداري فيبر بسيار مهم است. 

9- انعطاف‌پذير بودن : با توجه به انعطاف‌پذيري فيبر نوري و قابليت ارسال و دريافت نور از آنان، در موارد متفاوت نظير دوربين‌هاي ديجيتال با موارد كاربردي خاص مانند عكس‌برداري پزشكي و لوله‌كشي و... استفاده مي‌گردد.

10- فاصله : از فيبر نوري مي‌توان در ارتباط شبكه‌هايي كه فاصله زيادي از هم دارند استفاده كرد(اتصال شبكه‌هاي محلي(LAN) به يكديگر). شايان ذكر است كه قبل از استفاده از كابل‌هاي فيبر نوري ارتباط بين LAN  ها از طريق تلفن يا امواج راديويي برقرار مي‌شد و كابل‌هاي فلزي توانايي برقراري اين ارتباط را نداشتند.

11- پايداري : در كابل‌هاي فيبر نوري امكان نفوذ و ايجاد اختلال در انتقال داده‌ها كمتر است و از تأثيرگذاري انواع نويزهاي الكترومغناطيسي شامل نويزهاي راديويي و يا نويزهاي حاصل از نزديكي كابل‌ها بر روي داده‌هاي در حال انتقال جلوگيري مي‌كند.

بطوركلي تارهاي نوري از تداخل و ترويج با ساير كانالهاي ارتباطي، خواه نوري و خواه الكتريكي، به خوبي محافظت شده‌ مي‌باشد. يعني نسبت به تداخل فركانسهاي راديويي(RFI) و تداخل الكترومغناطيسي(EMI) عدم پذيرش عالي دارند.

12- سرعت: فيبر نوري توانايي در انتقال اطلاعات به مقدار زياد چه به شكل ديجيتالي‌و‌چه به شكل آنالوگ دارند.

13- ترويج نوري : نياز به زمين مشترك بين فرستنده تاري وگيرنده را منتفي مي كند.

14-امكان تعمير فيبر : (تار) نوري در حاليكه سيستم روشن است ،بدون آنكه احتمال اتصال كوتاه شدن مدارهاي الكتريكي در فرستنده ويا در گيرنده باشد، وجود دارد.

15- امنیت : فيبرهاي نوري درجه‌اي از امنيت وپنهاني بودن را عرضه مي كند. چون تارها انرژي تشعشع نمي‌كنند. براي يك مزاحم، آشكار سازي سيگنال ارسالي مشكل است.

 16-پهنای باند بالا : این پهنای باند اکنون به 170 گیگابایت در ثانیه رسیده و دانشمندان بر این باورند که قابلیت ارتقاء تا چند صد ترابایت را دارد. فیبرنوری SMF  که در حال حاظر مورد استفاده قرار میگیرد از پهنای باند 40 گیگابایتی برخوردار است.

17- عدم استفاده الکتریسیته برای ارتباط : از آنجا که در ابتدای مسیر نوری تولید شده و در انتها این نور دریافت میشود. دیگر نیازی به نیروی اکتریکی نیست و همچنین ایمنی بسیار بالایی را در مقابل نویز دارد.

18- عدم برقراری انشعاب غیر مجاز : از آنجا که برای برقرای انشعاب بایستی ابتدا فیبر قطع شود و گیرنده فیبر نصب شود؛ و این عمل نیز زمانبر است؛ نگهدارنده های بستر با استفاده از ابزارهای خطایابی میتواند به سرعت محل مورد نظر را شناسایی کنند.

19-عدم نیاز به repeater تا چندین کیلومتر : به علت استفاده از نور در صورتی که جنس Core مرغوب باشد تا فواصل چند کیلومتری سیگنال تضعیف زیادی نخواهد داشت.

 

ساختار فیبر نوری از 3 بخش تشکلی شده است  :

1-  :Core این بخش که در مرکز فیبر قرار دارد از جنس یک ماده بی نهایت شفاف شیشه ای و یا پلاستیکی تشکیل شده؛ که پرتوهای نور در آن جریان می یابند.

2- Cladding: این بخش نیز از جنس شیشه و یا پلاستیک است اما با ضریب شکنندگی متفاوتی با جنس بکار گرفته شده در .Core  به این خاطر ضریب شکنندگی آن متفاوت است که پرتوهای موجود در Core از آن خارج نشوند و با برخورد به Cladding دوباره به سمت Core هدایت شوند.

 3-: Buffer Coating روکشی رنگی پلاستیکی است که از Core و Cladding در مقابل رطوبت و عوامل خارجی محافظت می کند.

روش اندازه گیری قطر فیبر

قطر فیبر به صورت عددی اعشاری شبیه 60/130 میکرون نمایش داده می شود که 60 نمایانگر قطر core است و 130 نمایانگر قطر Cladding . Buffer Coating در اندازه گیری به حساب نمی آید.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

خدمات سخت افـزار مصلائی ( ارائه خدمات تخصصی شبکه های کامپ...

تهران

نوع فعالیت

وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

مشاوره ؛ طراحی ؛ پیاده سازی، و فروش در زمینه، انواع ترانکینگ و داکت ، تجهیزات شبکه های کامپیوتری ، فیبر نوری و متعلقات، برق نرمال و اضطراری، کابل های مخابراتی و ، تجهیزات چاه ارت، پسیو ؛ اکتیو ؛ دوربین مداربسته

نوع مالکیت:

شرکت با مسئولیت محدود

دسته‌بندی محصولات و خدمات