دارونامه دامپزشکی ایران وت (IRANVET )

معرفی داروهای دام, داروهای طیور, داروهای اسب

راهنمائی هایی برای استفاده بهتر از حمام سم

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

بسياري از دامداران براي جلوگيري و کنترل عفونت هاي سم بر استفاده از حمام سم تاکيد دارند. افزايش تاثير برنامه حمام سم بستگي به چندين عامل از جمله طراحي صحيح و روش هاي مديريتي موثر دارد.راهنمائي هايي براي استفاده بهتر از حمام سمزماني که از برنامه هاي حمام سم به شکل صحيح استفاده شود، مي توان براي بسياري از دامداري ها، روش موفقيت آميزي جهت پيشگيري و کنترل شيوع درماتيت انگشتي، درماتيت بين سم و گنديدگي سم ارائه کرد. در اين حال بايد در نظر داشت که اگر برنامه حمام سم به روش صحيح استفاده نشود، نه تنها اثر مثبتي نخواهد داشت، بلکه زيان آن بيشتر از سودش خواهد بود.
ملاحظاتي که بايد براي طراحي يک حمام سم در نظر گرفت
1- حمام سم بايد 2.5 تا 3 متر طول و حداقل 16 سانتي متر عمق داشته باشد. همچنين ساختار حمام سم بايد به اندازه کافي وسعت داشته باشد تا بتواند 2 دست و 2 پاي گاو را به اندازه کافي با محلول حمام سم آغشته کند.
2- محلولي که در حمام سم به کار مي رود، بايد 10 تا 15 سانتيمتر عمق داشته باشد تا اطمينان حاصل شود که 2 دست و 2 پاي گاو به راحتي با مايع آغشته مي شوند.
3- اطمينان حاصل کنيد که حمام سم در يک سطح صاف قرار داشته باشد. سطح کف حمام بايد به اندازه کافي اصطکاک ايجاد کند، ولي نه به اندازه اي که بسيار سخت و ساينده سم باشد و موجب ايجاد ضربه و آسيب به سم گاو شود.
4- تحقيقاتي که ارزش محلول هاي مخصوص قبل از حمام سم را (حمام اوليه) تائيد کنند، محدود هستند.
به موارد زير توجه کنيد:
- نسبت به پر کزدن حوضچه قبل از حمام سم (حمام اوليه) و نيز به حوضچه درمان با مواد شيميايي توجه داشته باشيد، تا خاصيت درماني محلول تقويت گردد.
- اگر در حوضچه قبل از حمام سم (حمام اوليه) و در خود حمام سم از دو محلول مختلف استفاده مي شود، بايد در حدود 2 تا 2.5 متر بين آنها فاصله باشد تا از رقيق شدن محلول درون حوضچه درماني جلوگيري شود و از خاصيت محلول درماني کاسته نشود.
- در روزهايي که حمام سم توسط محلول پر نشده است، توجه کنيد که حمام اوليه را پر کنيد (البته اگر استفاده مي کنيد) و حوضچه حمام با يک محلول 1 درصد ملايم آب صابون پر شود.
ملاحظات مديريتي
1- حمام سم بايد 3 تا 4 مرتبه در هفته استفاده شود. عواملي که تعيين مي کنند چند روز در هفته بايد از حمام سم استفاده شود، بهداشت پاها و دست ها است. به اين ترتيب گاوهايي که آلوده تر هستند، به روزهاي بيشتري نياز دارند تا از حمام سم استفاده کنند.
2- حمام سم را در مکاني قرار دهيد که گاوها به طور منظم از آنجا عبور مي کنند. در روزهايي که از حمام سم استفاده نمي شود، اطمينان حاصل کنيد که تمام گاوها توانايي عبور از حمام سم را به طور دائمي داشته باشند.
3- گاوها بايد بعد از عبور از حمام سم وارد يک محيط تميز و خشک شوند.
4- بعد از عبور 150 تا 200 گاو، محلول ضد عفوني کننده درون حمام سم بايد تعويض گردد. اين مورد ممکن است متغير باشد که به ميزان تميزي گاوها، استفاده از حوضچه قبل از حمام سم (حمام اوليه)، تاثير محلول ضدعفوني کننده و غلظت مواد شيميايي و همچنين شرايط آب و هوايي بستگي دارد.
5- حمام سم را با محلول ضدعفوني کننده تازه در زمانهاي متناوب پر کنيد تا اين اطمينان حاصل شود که هر گروه از گاوها به محلول تازه دسترسي داشته باشند.
6- قبل از استفاده از محلول جديد، حمام سم را به طور کامل خالي کنيد و با آب بشوئيد.
7- رکوردهاي مربوط به سلامت سم را براي ارزيابي تاثير حمام سم بررسي کنيد.
8- براي اينکه حمام سم تاثير داشته باشد، بسيار مهم است که ميزان صحيح محلول ضدعفوني کننده به حمام سم اضافه شود. در مناطق خشک ممکن است تبخير باعث تغليظ مواد فعال محلول گردد.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

دارونامه دامپزشکی ایران وت (IRANVET )

شیراز

نوع فعالیت

خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

معرفی داروهای دام، داروهای طیور، داروهای اسب، داروهای زنبور عسل، مکمل های دام، کنسانتره طیور، لوازم دامپزشکی، لوازم دامپروری، حشره کش ها، سموم خانگی، سموم دامپزشکی، داروی طیور، خوراک دام وطیور، خوراک ماهی، غذای سگ وگربه، داروی حیوانات خانگی

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات