اندیشه سازان هخامنش

انواع نهال های کشاورزی

روش کاشت نهال

وسايل لازم

بيل، کود دامي کاملا پوسيده ( بااندازه 2 بيل)

قيم( يک چوب به طول بلندتر از3/1 ارتفاع درخت که بهتر است پوست آن را بکنيد و يا آنرا سرو ته در خاک قرار دهيد تا از رشد جوانه هاي آن و رويش احتمالي قيم جلوگيري شود) نوار پلاستيکي ، قيچي پلاستيکي، قيچي باغباني

زمان مناسب:

بهترين زمان براي کاشت اغلب گونه هاي گياهي اواخر زمستان تا اوايل بهار است زيرا در اين مدت اغلب گياهان در خواب به سر مي برند يعني فعاليت آنها به حداقل ميرسد و از طرف ديگر نهال کمتر در معرض سرماي شديد قرار مي گيرد.

انتخاب نهال:

نهال انتخابي بايد بدون آفت و بيماري بوده و حجم و تاج و ريشه آن تناسب وجود داشته باشد. همچنين صدمات فيزيکي به بدنه نهال وارد نشده باشد و داراي ساقه راست و بدون انحراف باشد.

آموزش ساده کاشت نهال

گودال کاشت را به اندازه ي 2 تا 3 برابر حجم ريشه ايجاد نمائيد.

مخلوط خاک مناسب شامل ( سه قسمت خاک رس، يک قسمت ماسه و يک قسمت کود حيواني پوسيده) در ته گودال بريزيد.

ريشه هاي آسيب ديده و خيلي بلند را قيچي نمائيد.

نهال را در گودال قرارداده و تا خط طوقه نهال (حدفاصل ساقه و ريشه) خاک بريزيد.

در مورد نهال ضعيف از قيم استفاده نمائيد.

آبياري بلافاصله پس از کاشت انجام گردد تا هواي اضافي خارج و گياه محکم گردد.

اگر مي خواهيد درخت قوي، سالم و سرحال داشته باشيد بايد بدانيد که مراقبت هاي پس از کاشت نقش بسيار مهم و موثري دارند و درختان هرچه بزرگتر باشند مراقبت بيشتري را نياز دارند.

اما به طور کلي مي توان گفت مقدار مراقبتي که يک درخت نياز دارد به عوامل زير بستگي دارد:

1- نوع درخت       2- نوع خاک                    3- آب و هوا

درختان معمولا به هنگام کاشت و طي 2 تا 3 سال اوليه پس از کاشت يعني تا زماني که در محل استقرار يابد به توجه و مراقبت بيشتري نيازمندند و پس از آن خود کفا ميشوند.

طي اين مدت ريشه ها گسترش يافته و به دنبال غذا ميروند و مانند لنگر گياه را درجاي خود  نگه ميدارند. درختان پس از تثبيت با کمي مراقبت به زندگي خود ادامه ميدهند تا زماني که به پس پيري برسند که در اين هنگام مراقبتهاي خاصي را طلب مي نمايند. البته درختان ميوه که هدف بهره برداري از ميوه آنهاست و همچنين درختان زينتي که براي اهداف خاصي کاشته ميشوند از اين قاعده مستثني هستند.

قراردادن نهال درشرايط نامناسب تا زمان کاشت يکي از علل خشکيدگي آن محسوب ميشود. بهتر است هرنهال در کمترين زمان ممکن از محل خريد به محل کاشت منتقل نموده و بلافاصله کاشت و پرورش نهال ها افزايش ميدهد. درصورتي که زمان تهيه تا کاشت و پرورش نهال را افزايش ميدهد درصورتي که زمان تهيه تا کاشت نهال چند روز بطول  مي انجامد بهتر است ريشه آن راهمراه با مقداري خاک مرطوب درون گوني پيچيده و در مکاني سايه نگهداري نمائيد

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

اندیشه سازان هخامنش

مشهد

نوع فعالیت

تولید کننده، عمده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

انواع نهال های کشاورزی

نوع مالکیت:

شرکت سهامی خاص

دسته‌بندی محصولات و خدمات