موسسه حقوقی پارسه

مشاوره حقوقی تلفنی, مشاوره حقوقی, مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته شبانه روزی

الزام به تنظیم سند رسمی

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

به هنگام معامله خرید و فروش ملک، گاها فروشندگان از حضور در دفترخانه و  همچنین تنظیم سند رسمی بابت انتقال خوداری میکنند اغلب به دلایل مانند ادعای بالا رفتن ارزش ملک، عدم توانایی بر پرداخت بدهی بانک (فک رهن) و این در حالی است که فروشنده مبلغ و درصد بالایی از قیمت ملک را قبلا دریافت کرده است.

در صورتی که  فروشنده و خریدار قصد انجام معامله ای را دارند و هنوز مقدمات آن فراهم نیست یک قرارداد منعقد نمایند و در آن دو طرف تعهد نمایند که معامله را با شرایط معین و ظرف مهلت مشخص صورت پذیرد. تنظیم سند رسمی جز تعهدات قراردادی و در صورت عدم تصریح در قرارداد، جز تعهدات عرفی فروشنده محسوب می گردد، در برخی موارد مشاهده میگردد که فروشنده از ایفا این تعهد خودداری نموده و از تنظیم سند رسمی به نام خریدار استنکاف می ورزد، در این صورت طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی یکی از راه حل هایی است که میتوان او را ملزم به انجام تعهد خود مبنی بر تنظیم سند رسمی نمود.

خریدار قبل از اقامه دعوی باید مطمئن شود که ملک مورد معامله، در رهن یا بازداشت نباشد، زیرا دادگاه به انتقال ملکی که در رهن دیگری یا بازداشت است، رای نخواهد داد. در این حالت باید فک رهن مورد معامله را نیز از دادگاه بخواهد. در صورتی که مالک حاضر به امضای سند انتقال به نام خریدار نشود (بر خلاف تعهد) نماینده دادگاه سند انتقال را در دفتر اسناد رسمی به نام خریدار امضا می‌کند.

از مزایای تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی توسط وکیل میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • در مدت کوتاه تری سند رسمی به نام خریدار میشود.
  • نیازی به حضور خریدار در دادگاه و مراحل رسیدگی نخواهد بود.
  • وکیل میتواند خسارتی را که در قرارداد پیش بینی شده است را سریعا از فروشنده مطالبه کند.
  • در صورتیکه ملک در رهن باشد وکیل میتواند فک رهن آن را از فروشنده مطالبه نماید.
  • در صورتیکه فروشنده حاضر به انتقال و تنظیم سند نشد وکیل میتواند با حضور مامور دادگاه برای تنظیم سند رسمی به نام خریدار در محضر اقدام کند.

اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آنها بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند رسمی است. قانونگذار در برخی موارد برای دارندگان سند رسمی مزایایی را قائل شده است:

  • اسناد رسمی درباره طرفین و وراث و قائم مقام آنان معتبر است و اعتبار آنها نسبت به اشخاص ثالث در صورتی است که قانون تصریح کرده باشد.
  • در مقابل اسناد رسمی یا اسنادی که اعتبار سند رسمی را دارد انکار و تردید مسموع نیست و طرف می ¬تواند ادعای جعلیت به اسناد مزبور کند یا ثابت نماید که اسناد مزبور به جهتی از جهات قانونی از اعتبار افتاده است.
  • همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده و یا کسی که ملک مزبور به او منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارثا به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت.

به خاطر مزایا و مزایای دیگری که به دارنده سند رسمی مالکیت تعلق می¬گیرد، اشخاص تمایل زیادی دارند که برای املاک خود سند رسمی اخذ نمایند.

 

جهت راهنمایی و مشاوره میتوانید با مشاوران حقوقی موسسه به صورت تلفنی در ارتباط باشید.

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

موسسه حقوقی پارسه

تهران

نوع فعالیت

خدمات

خدمات/محصولات

مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی، مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته شبانه روزی

دسته‌بندی خدمات