تهران الکترونیک نماینده رسمی جک برقی ROGER ایتالیا

دوربین مداربسته, درب اتوماتیک, راهبند اتوماتیک

تفاوت لنزهای CCD و CMOS

در قلب هر دوربین دیجیتال در جهان یک حسگر تصویر وجود دارد. حسگر تصویر تبدیل نور به سیگنال های دیجیتال است. دو نوع اساسی از سنسورهای تصویر مورد استفاده در امروز وجود دارد CCD (دستگاه های جفت) و CMOS سنسور (نیمه هادی اکسید فلزی مکمل) وجود دارد.

هر نوع حسگر تصویر دارای مزایا و معایبی است که بر اساس نیاز از آن استفاده می شود.پیشرفت های اخیر در تکنولوژی هر دو نوع را برای طیف وسیعی از نیازها مناسب ساخته است.

هر دو نوع لنز کارشان تبدیل نور به سیگنالهای الکتریکی است.در مدل CCD علاوه بر سنسور تصویر نیاز به مدارات مانند آمپیلی فایر . Digitizers مدار اصلاح است .به همین علت فضای اندازه این نوع دوربینها نمی تواند زیاد کوچک باشد .اما سنسور CMOS  این طور نیست و می تواند تمامی این مدارات را در تراشه کوچک خود جا بدهد مزیت این سنسور در مدار کوچکتر و مصرف برق پایینتر است.

سنسور CCD در اواخر دهه 1960 میلادی و CMOS در اوایل دهه 1970 اختراع شدند.سنسورهای CCD انتخاب اصلی برای تصویربرداران به دلیل تصاویر فوق العاده خود شدند.به این دلیل بود که در فن آوری موجود آن زمان تولید تراشه سنسورهای CCD بسار ساده تر و ارزان تر از رقیب خود بود.تا سال 1990 سنسورهای CMOS به دلیل گرانی تولید و فرایند تولید سخت به صرفه نبود و در دسترس قرار نمی گرفت اما بعد آن سال به دلیل پیشرفت تکنولوژی بیشتر مورد استفاده قرار گرفت ولی هنوز به کیفیت تصویر بالا دست نیافته بود.

هر دو نوع لنزهای CCDو CMOS اگر به درستی طراحی شده باشند می توانند تصاویری با کیفیت بالا بیافرنینند. به طور سنتی استفاده تراشه CCD  برای تصویر برداری علمی –عکاسی و تصویر برداری صنعتی بوده به علت به کیفیت تصویر بالا و نویز کم در تصاویر و لنزهای CMOS به طور سنتی در دستگاههای ارزان قیمت مانند دوربین های ارزان و تلفن های همراه که نیاز به دوربین بسیار کوچک دارند استفاده می شد تا هم فضای کمی را اشغال کنند و هم مصرف برق را به حداقل برسانند.

امروزه اختلاف بین سنسورهای CCDوCMOS بسیار کمتر شده.تولید کنندگان CMOSتوانسته اند لنز CMOS بسازند با کیفیت تصویر بسیار زیاد در حالی که تولید CCD به تکنولوژی تولید لنزهای کوچک و بامصرف برق کمتری رسیده اند در نتیجه می شود این لنزها را در دوربین های ارزان قیمت و دوربین های موبایل به کار برد و از لنزهای CMOS در دستگاههای صنعتی و حرفه ای استفاده نمود.

صنعت سیستمهای حفاظتی و نظارتی امروزه تصمیم گرفته است که تغییر دهد بر سلطه لنزهای CCD بر این صنعت پایان دهد زیرا CMOS های باکیفیت جایگزین خوبی برای CCD می باشند.اگر چه برخی از تولید کنندگان دوربین های امنیتی به دلایلی فکر می کنند اگر با CCDبمانند بهتر است

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

تهران الکترونیک نماینده رسمی جک برقی ROGER ایتالیا

تهران

نوع فعالیت

وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

دوربین مداربسته، درب اتوماتیک، راهبند اتوماتیک، کرکره اتوماتیک

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات