داروخانه دامپزشکی دکتر توسلی

جیره نویسی, مشاوره تخصصی, داروهای طیور

کمبود ویتامین D3

کمبود ویتامین D3

کمبود ویتامین D3 (کوله کلسیفرول[۱]) در گله‌های نابالغ به بروز ریکتز منجر خواهد شد. عدم تمایل به حرکت در پرندگانی که در سنین ۷-۴ هفتگی درگیر می‌شوند قابل مشاهده است. تورم مفاصل، کاهش میزان رشد و پردرآوری ضعیف نیز شاید قابل مشاهده باشد. همچنین، در هنگام بررسی لاشه‌ها پس از مرگ، کاهش تراکم استخوانی، بزرگ‌شدگی محل اتصال دنده‌ها به ستون مهره‌ها و نامنظم شدن صفحه‌های انتهایی استخوان‌های بلند (به‌علت رسوب ناقص مواد معدنی در طول فرآیند استئوژنز)، مشاهده می‌شود. به‌علاوه، به‌دنبال کمبود ویتامین D3 بزرگ‌شدگی غدد پاراتیروئید نیز قابل مشاهده خواهد بود. می‌توان با آزمون هیستوپاتولوژیک صفحة رشد انتهای پروگزیمال استخوان تیبیا و بافت غدة پاراتیروئید، حضور ریکتز را تأیید کرد.

در مرغان بالغ و گله‌های مولد، به‌دنبال کمبود ویتامین D3، استئومالاسی و کاهش تراکم استخوانی روی خواهد داد. در این گله‌ها، کاهش تدریجی تولید تخم و کاهش کیفیت پوستة تخم نیز مشاهده می‌شود. در این حالت در نتیجة فلجی مرغان و عدم دسترسی به آب و خوراک، میزان مرگ و میر افزایش خواهد یافت.

پیشگیری و درمان:

 اصلاح جیرة خوراکی در کنار کاربرد مکمل‌های ویتامینه و مینراله از قبیل کیمیا الکترولیت دی® (حاوی کلسیم، منیزیوم و ویتامین D3) و کیمیا لیگو®  (حاوی کلسیم به‌میزان    mg/l 20.000) در آب آشامیدنی

اطلاعات تماس
بیوگرافی شرکت

داروخانه دامپزشکی دکتر توسلی

یزد، اردکان

نوع فعالیت

عمده فروش، خرده فروش، خدمات

خدمات/محصولات

جیره نویسی، مشاوره تخصصی، داروهای طیور، داروهای دام، داروهای قناری، داروهای کبوتر، داروهای پرندگان زینتی

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات و خدمات