فروشگاه ساز موسیقی محسن محمدی (سازنده ویولن و سایر سازها)

فروش ویولن دستساز, ویولن دستساز محسن محمدی, تعمیر ویولن

یک روش آسان برای کوک کردن ویولن با تیونر

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

یک روش آسان برای کوک کردن ویولن با تیونر
چگونه ویولن را کوک کنیم؟
اگر شما هم این روزها مدام به دنبال شخصی هستید که ویولن شما را برایتان کوک کند و خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید، این مطلب برای شماست. یادتان باشد که شما همیشه باید تمرینتان را با یک ساز کوک شده انجام دهید تا بتوانید نت ها را درست اجرا کنید و گوشتان هم در نوازندگی ویولن قوی تر باشد. اما سوال این است که چگونه می توانیم خودمان ویولن را کوک کنیم؟ با من همراه باشید تا روش ساده کوک کردن ویولن را برایتان توضیح دهم.

درباره کوک کردن سیم های ویولن
اگر احیانا تازه می خواهید نوازندگی ویولن را شروع کنید، باید این را بدانید که ما به طور کلی معمولا سیم های ویولن را به ترتیب بر روی نت های می، لا، ر و سل کوک می کنیم. یعنی سیم اول که نازک ترین سیم ویولن است و زیرترین صدا را دارد، باید صدای نت می و سیم چهارم که ضخیم ترین سیم ویولن محسوب می شود و بم ترین صدا را دارد، باید صدای نت سل را بدهد.

 

ساده ترین روش کوک کردن ویولن
کوک کردن ویولن به روش آسان به این صورت است که این کار را با کمک اپلیکیشن تیونر نظیر اپلیکیشن پانو تیونر (PanoTuner) انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که این نرم افزار یا یک نرم افزار مشابه را در گوشی تلفن همراهتان نصب کنید و بعد سیم لا را به صدا دربیاورید. در این مرحله باید کمی کوک سیم لا را تغییر دهید تا در اپلیکیشن نشان داده شود که سیم لا دقیقا صدای نت لا را می دهد. وقتی که سیم لا را درست کوک کردید، می بینید که اپلیکیشن نت لا یا معادل انگلیسی آن یعنی نت A را به صورت سبز رنگ روی صفحه نمایشگر تلفن همراهتان نشان می دهد. اما سوال این است که چگونه می توان کوک ویولن را تغییر داد و چگونه می توان با کمک این اپلیکیشن ویولن را کوک کرد؟

 

اطلاعات لازم برای کوک کردن ویولن
برای اینکه بتوانید ویولن خود را به صورت ساده کوک کنید، اول از همه یک خودکار و کاغذ بردارید و نام نت ها را به ترتیب روی آن بنویسید. به شکل زیر:
دو- ر- می- فا- سل- لا- سی
یا معادل آن ها یعنی:
C- D- E- F- G- A- B
گفتنی است که باید این نت ها را از سمت راست به چپ بخوانید و در واقع ترتیب نت ها به این صورت است. اگر برایتان سوال پیش آمده که نوشتن نام این نت ها روی کاغذ به چه دردی می خورد، کافی است که ادامه مطلب را بخوانید.
نکته اینجاست که وقتی می خواهید هر کدام از سیم ها را کوک کنید، باید ببینید که کوک ویولنتان کمتر یا بیشتر است. در واقع شما برای کوک کردن یک سیم مثلا سیم لا باید بدانید که در حال حاضر این سیم چه صدایی دارد و کوکش روی کدام نت است و آن نت چه فاصله ای با نت اصلی یعنی نت لا دارد. در واقع باید ببینید که نت فعلی سیم لا از نت لا پایین تر یا بالاتر است.
مثلا اگر سیم لا را به صدا در آودید و دیدید که در اپلیکیشن نشان داده که این سیم صدای نت سل را می دهد، باید سیم ویولنتان را کمی سفت تر کنید تا به نت لا برسد. اما اگر دیدید که سیم لا به جای اینکه صدای نت لا را بدهد، نت سی یا مثلا نت دو را می دهد، باید سیم را شل کنید تا کوک ویولن برگردانده شود و به نت لا برسید.
گفتنی است که در این حین باید مدام آرشه کشی کنید تا متوجه شوید که دقیقا چه زمانی به کوک مربوطه رسیده اید و ویولنتان کوک شده است.

روش تغییر دادن کوک ویولن
نکته دیگری که برای کوک کردن ویولن با اپلیکیشن باید بدانید، این است که دو راه برای تغییر دادن کوک ویولن وجود دارد. شما هم می توانید از پیچ های تنظیم کوک که در واقع همان پیچ های کوچکی هستند که در کنار خرک ویولن قرار گرفته اند و با نام تاندور نیز شناخته می شوند، استفاده کنید و هم می توانید از گوشی های ویولن که روی حلزونی یعنی پایین ترین قسمت ویولن قرار گرفته اند و به نسبت پیچ های تنظیم کوک ابعاد بزرگتری دارند، استفاده کنید.
نکته اینجاست که تاندورها کمتر کوک را تغییر می دهند. اما گوشی های ویولن کوک را به یکباره تغییر می دهند و به همین خاطر امکان اینکه شما با پیچاندن گوشی های ویولن به یک باره سیم هایتان را بیش از حد سفت کنید و در نتیجه سیم پاره شود، بسیار زیاد است.
با این حساب بهتر است که حتما تا جای ممکن از تاندورها یا همان پیچ های کوچک تنظیم کوک ویولن استفاده کنید و تا حد ممکن به گوشی های ویولن دست نزنید. یعنی به جای اینکه به گوشی های بزرگ روی قسمت حلزونی ویولن دست بزنید، از همان پیچ های تنظیم کننده ویولن استفاده کنید و سعی کنید با شل کردن یا سفت کردن آن پیچ ها ویولنتان را کوک کنید. لازم به ذکر است که اگر هر روز کوک ویولنتان را چک کنید، اصلا نیازی به اینکه به گوشی های ویولن دست بزنید، پیدا نمی کنید و می توانید خیلی ساده با کمی پیچاندن پیچ های تنظیم کننده کوک ویولن، هر کدام از سیم هایتان را کوک کنید.

 

روش استفاده از گوشی ها برای کوک کردن ویولن
همان طور که گفته شد، اگر مرتب سازتان را کوک کنید، اصلا نیازی به دست زدن به گوشی های بزرگ ویولن پیدا نمی کنید.
مگر اینکه کوک سازتان خیلی جا به جا شده باشد و با سفت کردن تاندورها تا حد آخر هم نتوانید سیم مربوطه را کوک کنید. در این صورت کاری که باید انجام دهید، این است که اول تاندور مربوطه یا پیچ تنظیم کننده کوک همان سیم را تا حد ممکن شل کنید و وقتی که خوب سیم مورد نظرتان شل شد، شروع به پیچاندن گوشی سیم مربوطه کنید.
نکته دیگر اینکه باید خیلی آرام گوشی سیم مربوطه را بچرخانید و از پیچاندن ناگهانی آن خودداری کنید. وقتی که کمی این گوشی را چرخاندید، وقتش رسیده که دوباره تاندور سیم مربوطه را سفت کنید و ببینید که با سفت کردن آن به کوک مورد نیاز می رسید یا نه. اگر باز هم وقتی تاندور را کاملا سفت کردید، در اپلیکیشن نت لا نمایش داده نشد، باید دوباره تاندور را تا جای ممکن شل کنید، گوشی را کمی سفت کنید و دوباره تاندور را هم سفت کنید تا بالاخره به نت مورد نظرتان مثل نت لا روی سیم لا دسترسی پیدا کنید.

 

دیگر روش های کوک کردن ویولن
در کل خوب است این را بدانید که روش های دیگری برای کوک کردن ویولن وجود دارد که البته به مهارت های نوازندگی نیاز دارند و شما باید برای استفاده از آن ها گوش قوی داشته باشید.

1- کوک کردن ویولن با اجرای دوبل نت ها
بعضی از نوازندگان ابتدا سیم لا را کوک می کنند و بعد سیم لا و سیم ر را با هم به صورت دوبل نت اجرا می کنند و از آنجایی که گوششان فاصله نت ر و نت لا یعنی فاصله پنجم را می شناسد، می توانند با کم و زیاد کردن کوک ویولنشان را به شکل دقیقی کوک کنند. سپس روی سیم ر و سیم سل به صورت دوبل آرشه می کشند و سیم سل را کوک می کنند و در آخر با همین روش و با کشیدن آرشه دوبل روی سیم لا و می، نت می را هم کوک می کنند.

2- کوک کردن ویولن با روش انگشت گذاری
از طرفی گروهی از نوازندگان ابتدا سیم لا را کوک می کنند و بعد با اجرای نت ر (انگشت سوم روی سیم لا) و مقایسه آن با نت ر روی سیم ر، سیم سوم یعنی سیم ر را کوک می کنند. لازم به ذکر است که فاصله نت ر روی سیم لا و نت ر روی سیم ر یک اکتاو است و این یعنی نت ر روی سیم ر یک اکتاو بم تر از نت ر روی سیم لا است. این دسته از نوازندگان با دانستن فاصله یک اکتاوی سیم ر را کوک می کنند. سپس با اجرای نت سل (انگشت سوم روی سیم ر) و مقایسه آن با نت سل (سیم دستباز سل)، سیم سل را هم کوک می کنند. در نهایت با اجرای نت می (انگشت چهارم روی سیم لا) و مطابقت آن با نت می (سیم دستباز می)، سیم می را کوک می کنند. گفتنی است که انگشت چهارم روی سیم لا با نت می روی سیم می با هم هم صدا یا به اصطلاح یونیسن هستند و دقیقا یک صدای مشخص با زیر و بمی یکسان را تولید می کنند.

اطلاعات تماس
شبکه های اجتماعی
بیوگرافی شرکت

فروشگاه ساز موسیقی محسن محمدی (سازنده ویولن و سایر سازها)

کرج

نوع فعالیت

تولید کننده، وارد کننده، عمده فروش، خرده فروش، صادر کننده، خدمات

خدمات/محصولات

فروش ویولن دستساز، ویولن دستساز محسن محمدی، تعمیر ویولن، رگلاژ ویولن، تعمیرات ویولن، ویولن کار دست، مرمت و بازسازی ویولن، بهسازی ویولن، ارتقاء صدای ویولن، تعمیرات تخصصی ویولن، خرید ویولن دستساز، فروش ادوات موسیقی، فروش آلات موسیقی ویلن، فروش ساز سنتی و ایرانی، آموزشگاه موسیقی ویلن، مراحل ساخت ویولن دستساز

نوع مالکیت:

جواز کسب (مغازه)

دسته‌بندی محصولات و خدمات
بروز رسانی 5 روز پیش